3. Ontwikkelingen per samenwerkingsverband
A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR)
- A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR)
Kleinschalig Collectief Vervoer (KCV)
Kleinschalig Collectief Vervoer (KCV)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
6 gemeenten uit de regio Brabant-Noordoost (Bernheze, Boekel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad en Oss). De provincie Noord-Brabant is per 1-1-2025 uit de gemeenschappelijke regeling getreden. Dit heeft verder geen financiële gevolgen voor de GR-KCV. Momenteel wordt onderzocht welke bestuursvorm het beste past bij de uitvoering van het Wmo-vervoer. In 2026 zal hierover besluitvorming plaatsvinden.Zetel: Oss
Portefeuillehouder: Wethouder H. de Wit
Programma : 1. Welzijn en zorgToelichting:
Deze gemeenschappelijke regeling zorgt voor deur-tot-deur vervoer voor Wmo-geïndiceerden en zorgt daarnaast voor aanvulling op het reguliere openbaar vervoer. Deze vorm van deur-tot-deur vervoer
vormt daarmee een vangnet, wanneer mogelijkheden voor openbaar vervoer ontbreken.Connexxion Taxi Services is sinds 1-1-2024 de opdrachtnemer voor het regiotaxivervoer. Connexxion Taxi Services voert de regie en verzorgt met drie lokale onderaannemers het vervoer in de regio Brabant-Noordoost. De looptijd van het contract is vijf jaar met driemaal een verlengingsoptie van telkens een jaar.
Financieel
Conform begroting 2024 van de GR-KCV zijn de verwachte netto kosten voor de gemeente Oss in 2024 € 1.454.953 en voor 2025 € 1.276.433. Deze daling is het gevolg van het nieuwe vervoerscontract per 1-1-2024. De lokale Osse begroting stond voor 2024 op € 1.348.386. De werkelijke kosten bedroegen € 1.436.255.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-2024: € 812.527
31-12-2024: € 946.369Vreemd vermogen:
01-01-2024: € 417.512
31-12-2024: € 380.951Resultaat:
2024: € 54.759 - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR)
Centrumregeling WMO Brabant Noord-Oost
Centrumregeling WMO Brabant Noord-Oost
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
5 gemeenten in Noordoost-oost Brabant (Bernheze, Boekel, Land van Cuijk, Maashorst en Oss)Zetel: Oss
Portefeuillehouder: Wethouder H. de Wit
Programma : 1. Welzijn en zorgToelichting:
In Brabant-Noordoost kopen we gezamenlijk de Wmo hulp in. Oss is centrumgemeente voor de inkoop van Wmo-ondersteuning (voor de taken die vanaf 2015 door de gemeente worden uitgevoerd). Oss koopt in namens de deelnemende gemeenten. Regionale inkoop leidt tot minder administratieve lasten voor de aanbieders, meer eenheid in de regio en een sterkere positie in het gesprek met aanbieders.
De kosten voor de inkooporganisatie zijn gebaseerd op een begroting, die jaarlijks met het inkoopplan wordt vastgesteld. De doorberekening naar de deelnemende gemeenten vindt plaats naar rato van het inwoneraantal.Financieel
Onze geraamde bijdrage aan de centrumregeling is voor 2025 € 239.693. Dit is exclusief de kosten voor de uitvoering van de Wmo 2015. Ieder jaar wordt de begroting geactualiseerd. In 2025 actualiseren we de begroting voor het jaar 2026. Het jaar 2024 is achteraf afgerekend op basis van de werkelijke kosten. De werkelijke bijdrage voor 2024 is € 229.282. Vanaf 2025 rekenen we af op basis van de begroting 2025 in plaats van op basis van werkelijke kosten.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Deze gemeenschappelijke regeling heeft geen openbaar lichaam dus geen eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat. - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR)
Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost-Brabant
Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost-Brabant
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
Noordoost BrabantZetel: ‘s-Hertogenbosch
Portefeuillehouder: Wethouder D. Warris
Programma: 1. Welzijn en zorgToelichting:
De regeling is aangegaan met als doel het behartigen van de belangen van de gemeenten op het gebied van de doelmatige inkoop van de individuele voorzieningen en de flexibele jeugdhulp, vanaf 2022 volgens een SAS procedure en een Open House.
De kosten voor de inkooporganisatie zijn gebaseerd op het vastgestelde regionaal kader 2024. Per 1 januari 2024, met het ingaan van de nieuwe centrumregeling, is de verdeelsleutel van de kosten over de deelnemende gemeenten gewijzigd. Deze is gebaseerd op de onderlinge verhouding van de inkomsten van de gemeenten uit het gemeentefonds binnen het cluster 'individuele voorzieningen jeugd'. De verdeelsleutel wordt jaarlijks berekend op basis van de meicirculaire voor het opvolgende jaar. Voor het jaar 2024 geldt eenmalig een afwijkende verdeelsleutel. In 2024 zijn de verschillen tussen de oude en de nieuwe verdeelsleutel gehalveerd.
Financieel
Met ingang van het jaar 2022 is de inkoopmethodiek van de jeugdzorg gewijzigd. Tot het jaar 2022 werd op basis van lumpsum ingekocht door het RIOZ. Met ingang van 2022 is voortaan sprake van een inspanningsgerichte inkoopsystematiek (PxQ). De bijdrage voor het begrotingsjaar 2024 is in het bijgestelde kader voor Oss bepaald op € 432.575.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Deze gemeenschappelijke regeling heeft geen openbaar lichaam dus geen eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat. - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR)
Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant
Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
6 gemeenten in Brabant-Noordoost-oost*.Zetel: Oss
Portefeuillehouder: Wethouder K. van Geffen
Website: www.wvs-nb.nl
Programma : 2. Werk, inkomen en onderwijsToelichting:
Het Werkvoorzieningschap is een gemeenschappelijke regeling van 6 gemeenten in de regio Brabant-Noordoost. Het openbaar lichaam is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) voor deze gemeenten. De feitelijke uitvoering van de Wsw is opgedragen aan de IBN Holding B.V.
Het Werkvoorzieningschap is namens deze 6 gemeenten enig aandeelhouder en eigenaar van IBN. De kosten van de gemeenschappelijke regeling bestaan uit bestuurskosten van het Werkvoorzieningschap en een klein deel van de uitvoeringskosten Wsw, namelijk die kosten die voortvloeien uit het formeel werkgeverschap van Wsw-werknemers en ambtelijk personeel.Financieel
De gemeentelijke bijdrage is voor 2024 en ook voor 2025 is begroot op € 0,27 per inwoner. De bijdrage voor 2024 is € 25.513 en in 2025 bedraagt de bijdrage € 25.549.
Bij het Werkvoorzieningschap is een winstverdeling afgesproken waarbij 50% van het behaalde jaarresultaat naar rato van de omzet verdeeld wordt over alle eigenaren (6 gemeenten). Dit geld wordt gestopt in de zogenaamde Algemene Gemeentelijke Reserve (AGR) die het Werkvoorzieningschap beheert. De winst wordt niet in euro's uitgekeerd maar daarvoor kunnen diensten van IBN worden afgenomen. De AGR t.b.v. de gemeente Oss bedraagt op 31 december 2024 € 1.224.455.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-2023: € 28.788.000
31-12-2023: € 28.554.100
31-12-2024: € 26.988.200 (concept)Vreemd vermogen:
01-01-2023: € 1.054.100
31-12-2023: € 178.500
31-12-2024: € 2.065.300 (concept)Resultaat:
2023: € 0
2024: € 0 (concept) - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR)
Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO)
Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
6 gemeenten in Brabant Noordoost (Bernheze, Boekel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad en Oss).Zetel: Oss
Portefeuillehouder: Wethouder K. van Geffen, tevens voorzitter dagelijks bestuur.
Website: www.rblbno.nl
Programma : 2. Werk, inkomen en onderwijsToelichting:
Het Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) voert voor 6 gemeenten de Leerplichtwet en de RMC-wet uit. Het bureau ziet erop toe dat:
- kinderen tussen de 5 en 18 jaar onderwijs volgen
- jongeren in een kwetsbare positie tussen de 18 en 23 jaar in beeld zijn en een duurzame werkplek, passende dagbesteding of een traject volgen naar werk of zorg
- jongeren tussen de 18 en 23 jaar ondersteuning wordt geboden om een startkwalificatie te halen. Een startkwalificatie is een mbo-diploma op minimaal mbo-niveau 2.
In 2025 verandert de wet en komt de doelgroep van 23 tot 27 jaar erbij.Financieel
De gemeentelijke bijdrage voor 2024 is € 233.340 en voor 2025 € 259.905.
Door restitutie vanuit de reserve aan deelnemende gemeenten in 2023 ad € 28.798 is 2023 geëindigd met een negatief resultaat van € 9.517. Zonder deze restitutie is er sprake van een positief resultaat van € 19.281.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-2024: € 582.576
31-12-2024: € 583.299Vreemd vermogen:
01-01-2024: € 0
31-12-2024: € 0Resultaat:
2024: € 722 - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR)
Gezondheidsdienst Hart voor Brabant (GGD)
Gezondheidsdienst Hart voor Brabant (GGD)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
Brabant-Noord, de Meierij en regio Tilburg, totaal 19 gemeenten.Zetel: Tilburg
Portefeuillehouder: Wethouder K. van Geffen, tevens lid algemeen bestuur
Website: www.ggdhvb.nl
Programma : 3. Ontmoeten, sport en cultuurToelichting:
De GGD Hart voor Brabant is een GR van 19 gemeenten in de regio Midden-Brabant, regio de Meierij en regio Brabant-Noordoost. De GGD voert voor ruim 1,1 miljoen inwoners (waarvan ongeveer 200.000 jeugdigen) van haar werkgebied taken uit op het gebied van de openbare gezondheidszorg in opdracht van de gemeente(n). Dit gebeurt op basis van de Wet Publieke Gezondheid (WPG).De GGD bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van alle inwoners in de regio, met speciale aandacht voor kwetsbare inwoners en de jeugd. Het doel van de GGD is 'gezondheid vanzelfsprekend te maken'. Dat hoopt zij te bewerkstelligen via de volgende pijlers:
1. Voorkomen als het kan, beschermen als het moet.
2. Iedereen verschillend, allemaal gelijk.
3. Zelf, maar niet alleen.
4. Overal om ons heen, binnen en buiten.‘Mensen gezonde kansen bieden om alles uit hún leven te halen’ is de missie van de GGD. Want als mensen zich gezond voelen, helpt dit hen om actief te zijn, mee te doen in de samenleving en alles uit het leven te halen. De GGD streeft ernaar dat iedereen zo gezond mogelijk kan opgroeien en leven.
Transitieplan – Toekomstbestendige GGD
De GGD ziet verschillende uitdagingen op haar afkomen die impact hebben op de toekomstbestendigheid van haar dienstverlening aan inwoners. Denk aan nieuwe verantwoordelijkheden, personele uitdagingen en (structurele) tekorten in de financiën. Daarom is de GGD in 2023 en 2024 aan de slag gegaan met een transitieplan, om toekomstbestendig te worden. In 2024 heeft dat geleid tot een incidentele bijdrage van gemeente Oss (€ 235.896). Hiermee verwacht de GGD geen concessies te hoeven doen aan de kwaliteit van haar dienstverlening.Gewijzigde GR per 1 juli 2024
Per 1 juli 2024 is de gemeenschappelijke regeling GGD gewijzigd. Deze aanpassing was nodig door de wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). In zijn vergadering van 22 maart 2024 is het algemeen bestuur (AB GGD) akkoord gegaan.Financieel
Onze bijdrage in 2024 bedraagt € 4.393.724. Dit bedrag bestaat uit de reguliere bijdrage van € 4.044.942 en incidentele bijdrage van € 348.783 voor transitieplan Toekomstbestendige GGD én aanvulling reserve. Voor 2025 is onze bijdrage € 4.245.698. De verhoging 2025 is het gevolg van indexering loon- en prijsontwikkelingen.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-2024: € 4.024.000
31-12-2024: € 7.400.000Vreemd vermogen:
01-01-2024: € 17.769.000
31-12-2024: € 18.185.000Resultaat:
2024: € 151.000 - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR)
Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden, West en Noord (RAV)
Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden, West en Noord (RAV)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
35 gemeenten in Brabant-Noord en Midden- en West-Brabant.Zetel: ‘s-Hertogenbosch
Portefeuillehouder: Wethouder K. van Geffen
Website: www.ravbrabantmwn.nl
Programma : 3. Ontmoeten, sport en cultuurToelichting:
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) van de Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV Brabant MWN) omvat het werkgebied van twee veiligheidsregio’s. Dat betekent dat het werkgebied van de RAV Brabant MWN bestaat uit in totaal 35 gemeenten in Brabant, waaronder Oss. De regeling is gebaseerd op de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr).Bij de RAV staat de patiënt centraal. Kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid staan hoog in het vaandel. Uitgangspunt hierbij zijn drie hoofddoelstellingen: kwalitatief hoogwaardige ambulancezorg, optimale spreiding & beschikbaarheid en bedrijfsvoering binnen budgettaire kaders.
Deze GR wordt nog in stand gehouden vanwege de door personeel opgebouwde rechtszekerheid; die mag niet worden aangetast. Maar er is geen sprake van gemeentelijke bijdragen.
Financieel
De RAV verkeert in een gezonde financiële positie zodat de continuïteit niet in gevaar wordt gebracht. Daarom is het niet noodzakelijk om een financiële bijdrage te innen bij de gemeenten in haar werkgebied. De zorgverzekeraars zijn de financiers.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-2023: € 14.293.000
31-12-2023: € 15.119.000
31-12-2024: € 15.980.000 (concept)Vreemd vermogen:
01-01-2023: € 29.564.000
31-12-2023: € 27.435.000
31-12-2024: € 26.188.000 (concept)Resultaat:
2023: € 900.000
2024: € 995.378 (concept) - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR)
Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
Het BHIC beheert de archieven van 9 gemeenten in Brabant-Noordoost (Bernheze, Boekel, Boxtel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, St. Michielsgestel en Vught), de waterschappen Aa en Maas en De Dommel.Zetel: ‘s-Hertogenbosch
Portefeuillehouder: Wethouder D. Warris, tevens lid portefeuillehoudersoverleg.
Website: www.bhic.nl
Programma : 3. Ontmoeten, sport en cultuurToelichting:
Deze organisatie is ontstaan uit een fusie van het Streekarchief Brabant-Noordoost en Langs Aa & Dommel met het Rijksarchief. Het BHIC heeft een wettelijke taak en een maatschappelijke opgave. De wettelijke taak bestaat uit het goed, geordend en toegankelijk beheren van de archieven die aan het BHIC zijn overgedragen. Dit alles conform de Archiefwet en de daaruit voortvloeiende richtlijnen. Bij de uitvoering van de wettelijke taak voor beheer, ordening en toegankelijkheid van het archiefmateriaal besteedt het BHIC tevens aandacht aan de verdere ontwikkeling van het e-depot. De maatschappelijke opgave is de verbreiding van de kennis van de Brabantse geschiedenis. Deze doelstelling wordt gestuurd door de operationele missie: meer publiek, meer divers publiek, meer tevreden publiek.Financieel
In 2024 was onze bijdrage € 388.200. De begrote bijdrage aan het BHIC bedraagt in 2025 € 439.500. De toename naar 2025 is gevolg van e-depot, actualisering inwonersaantallen en loon- en prijsindexatie.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-2024: € 1.621.000
31-12-2024: € 1.636.000Vreemd vermogen:
01-01-2024: € 5.053.000
31-12-2024: € 5.973.000Resultaat:
2024: € 69.000 - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR)
Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
De Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) is een gemeenschappelijke regeling van 10 gemeenten (Bernheze, Boekel, Boxtel, 's-Hertogenbosch, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, Sint-Michelsgestel, Vught) en de provincie Noord-Brabant.Zetel: ’s-Hertogenbosch
Portefeuillehouder: Wethouder S. van den Bergh
Website: www.odbn.nl
Programma : 4. Klimaat, energie en openbare ruimteToelichting:
De ODBN voert namens gemeenten en de provincie in onze regio taken uit op gebied van vergunningverlening en toezicht en handhaving van het milieudeel van de Omgevingswet. De belangrijkste ambities liggen op het vlak van aanpak ketens, milieucriminaliteit en risicovolle bedrijven. De ODBN is een robuuste organisatie die haar taken gestructureerd en kwalitatief goed uitvoert. De ODBN werkt inmiddels op basis van regionale afspraken, strategieën en programma’s waarbij er ruimte is voor individueel maatwerk voor de deelnemende gemeente. De gemeente (afdeling VTH, college en gemeenteraad) worden nadrukkelijk betrokken bij de strategische en financiële cycli.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
01-01-2024: € 9.262.000
31-12-2024: € 8.903.000Vreemd vermogen:
01-01-2024: € 12.329.000
31-12-2024: € 13.553.000Resultaat:
2024: € 959.000 - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR)
Duurzaamheidsplein Oss
Duurzaamheidsplein Oss
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
Zetel: OssPortefeuillehouder: Wethouder D. Warris, tevens voorzitter.
Website: www.loket.oss.nl
Programma : 4. Klimaat, energie en openbare ruimteToelichting:
Deze gemeenschappelijke regeling zorgt voor het beheer van het Duurzaamheidsplein Oss voor Oss en de vml. gemeente Landerd. De gemeente Landerd is miv 1 januari 2022 onderdeel van de gemeente Maashorst. De gemeente Maashorst betaalt hiervoor een vergoeding naar rato van het aantal inwoners die wonen in het grondgebied van de vml. Gemeente Landerd.Beheer en exploitatie van de Milieustraat Oss is geregeld via:
1. GR Milieustraat
2. Reglement Milieustraat OssEigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Niet van toepassing.Bijdrage van Landerd:
2024: € 0 Gemeente Maashorst heeft aangegeven te stoppen met de GR met ingang van 1-1-2024. - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR)
Afvalinzameling in Landerd
Afvalinzameling in Landerd
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
Zetel: Oss
Portefeuillehouder: Wethouder D. Warris, tevens voorzitter.
Website: www.gemeentemaashorst.nl/inwoners/afval
Programma : 4. Klimaat, energie en openbare ruimteToelichting:
Onze inzameldienst zamelt in opdracht van de gemeente Maashorst huishoudelijk restafval, GFT en PMD (Plastic) in bij huishoudens in grondgebied vml gemeente Landerd en brengt het ingenomen afval naar het overslagstation.GR: Afvalinzameling gemeenten Landerd en Oss. Oss is in de GR aangewezen als centrumgemeente.
DVO: nadere uitwerking GR via ‘Dienstverleningsovereenkomst gemeenten Landerd en Oss voor het inzamelen en vermarkten van huishoudelijke afvalstoffen’.
Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Bijdrage van Landerd:
2023: € 439.642
2024: € 465.681 (begroot)
2025: € 0 De aangegane DVO is met ingang van 1-1-2025 gestopt. - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR)
Heesch-West
Heesch-West
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
Gemeenten Bernheze, ‘s-Hertogenbosch en Oss.Zetel: Oss
Portefeuillehouder: Wethouder F. den Brok, tevens lid dagelijks bestuur en wethouder S. van den Bergh, lid algemeen bestuur.
Website: www.oss.nl/gemeente/inwoners/actueel/plannen-en-projecten/bedrijventerrein-heesch-west
Website: www.heeschwest.nl
Programma: 5. EconomieToelichting:
Deze Gemeenschappelijke Regeling (GR) tussen drie gemeenten in Brabant-Noordoost is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het regionaal bedrijventerrein Heesch-West en is in 2014 opgericht. Het betreft geen diensten- GR, maar een openbaar lichaam ter exploitatie van de toekomstige ontwikkeling van een regionaal bedrijventerrein. Met de ontwikkeling van Heesch-West gaat het om een duurzaam, grootschalig bedrijventerrein van 50 ha uitgeefbaar in de eerste fase (met optie tot uitbreiding tot 80 ha in fase 2) dat wordt ontwikkeld door de gemeenten Oss, Bernheze en ’s-Hertogenbosch. Het terrein beoogt bedrijven uit verschillende sectoren te huisvesten. Het terrein ligt op het grondgebied van Bernheze en ’s-Hertogenbosch.
Het bestemmingsplan is begin 2022 vastgesteld maar nog niet onherroepelijk. Er loopt nog een beroepsprocedure. De gronden (boekwaarden van de deelnemende gemeenten, afgesloten geldleningen en de gevormde verliesvoorzieningen) zijn ook in 2022 ingebracht bij de GR. Naast het afwikkelen van de beroepen wordt gewerkt aan de voorbereidingen voor bouwrijp maken en uitgifte. Door de beroepsprocedure bij de Raad van State wordt een flinke vertraging opgelopen. Een uitspraak wordt niet eerder verwacht dan medio 2025. In de huidige beroepsprocedure is door de Raad van State voor de onderdelen verkeer en geluid aanvullend advies aangevraagd bij Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (STAB). Het is mogelijk dat op enkele onderdelen van het bestemmingsplan herstelbesluiten genomen moeten worden. De komende periode zal hier meer duidelijkheid over komen. Volgens de voorlopige planning zullen eventuele herstelbesluiten in het eerste kwartaal van 2025 aan de gemeenteraden ter besluitvorming voorgelegd worden.
Het terrein heeft tevens te maken met de huidige situatie van beperkte/geen nieuwe aansluitingen op het energienet en infrastructuur capaciteit. Een strategisch energieconcept op de locatie kan mogelijk een oplossing bieden, en vraagt ook om investeringsbereidheid van de zich vestigende bedrijven.Financieel
In april 2022 zijn de boekwaarden, gronden, financiering en verliesvoorzieningen bij de GR Heesch-West ingebracht. De afrekening die heeft plaatsgevonden sluit aan bij de in voorbije jaren getroffen verliesvoorziening. Begin 2024 is de grondexploitatie Heesch-West weer geactualiseerd. Deze is 5 april 2024 door het Algemeen Bestuur samen met de jaarstukken 2023 vastgesteld. Het financieel tekort is op basis van geactualiseerde berekening € 43,5 miljoen. Door de extra kostenstijgingen (hoge inflatie) zijn in de nieuwe exploitatieberekening de grondprijzen verhoogd. Daardoor is de behoedzaamheidsmarge, afwijking op grondprijsadvies, verlaagd.
Een jaarlijkse bijdrage vanuit de deelnemende gemeenten aan de GR Heesch West is niet van toepassing.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-23: € 216.772 -/-
31-12-23: € 0Vreemd vermogen:
01-01-23: € 84 miljoen (inclusief € 43,7 miljoen verliesvoorziening)
31-12-23: € 95 miljoen (inclusief € 43,5 miljoen verliesvoorziening)Resultaat:
2023: € 216.772 - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR)
Veiligheidsregio Brabant-Noord
Veiligheidsregio Brabant-Noord
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
11 gemeenten in Brabant-Noord (conform gebied politieregio).Zetel: ‘s-Hertogenbosch
Portefeuillehouder: Burgemeester W. Buijs-Glaudemans, tevens lid dagelijks bestuur en plv. voorzitter van de Veiligheidsregio.
Website: www.vrbn.nl
Programma : 8. Veilige omgevingToelichting:
Binnen de Veiligheidsregio Brabant-Noord werken wij met elkaar aan een veilige Brabantse leefomgeving. Dat doen we samen met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Zo leren we als samenwerkende gemeenten binnen de Veiligheidsregio samen met onze veiligheidspartners over (de aanpak van) belangrijke veiligheidsthema’s, nu en in de toekomst. De Veiligheidsregio heeft 3 hoofdtaken:- Regionale brandweerzorg (BBN)
- Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen (GHOR)
- Bevolkingszorg
Financieel
In 2024 is de gemeentelijke bijdrage van de VRBN voor de gemeente Oss € 6.792.261 (begroot € 6.789.498) en in 2025 begroot op € 7.109.333. De hogere bijdrage 2025 komt door indexering van loon- en prijscompensatie van € 294.980.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-2023: € 15.924.000
31-12-2023: € 17.628.000Vreemd vermogen:
01-01-2023: € 44.540.000
31-12-2023: € 66.848.000Resultaat:
2023: € 1.526.000 - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR)
G40
G40
De 40 gemeenten van de G40 zijn: Alkmaar, Almelo, Almere, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amstelveen, Apeldoorn, Arnhem, Assen, Breda, Delft, Deventer, Dordrecht, Ede, Eindhoven, Emmen, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, Haarlemmermeer, Heerlen, Helmond, Hengelo, ’s-Hertogenbosch, Hilversum, Hoorn, Leeuwarden, Leiden, Lelystad, Maastricht, Nijmegen, Oss, Roosendaal, Schiedam, Sittard-Geleen, Tilburg, Venlo, Zaanstad, Zoetermeer en Zwolle. Formeel zijn er 41 gemeenten aangesloten.
Zetel:
Portefeuillehouder Fysieke Pijler: wethouder S. van den Bergh
Portefeuillehouder Sociale Pijler: wethouder K. van Geffen
Portefeuillehouder Pijler Economie en Werk: Wethouder F. den Brok (tevens voorzitter van de pijler en lid van het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur)
Website: www.g40stedennetwerk.nl
Programma : 10. Financieel beleidToelichting:
G40 steden netwerk
De gemeente Oss maakt deel uit van het G40 stedennetwerk. Het belangrijkste doel van het G40-stedennetwerk is het behartigen van de gezamenlijke belangen van de G40-steden op diverse beleidsterreinen richting kabinet, Eerste en Tweede Kamer en ministeries. De verschillende beleidsterreinen zijn binnen het netwerk ondergebracht in drie pijlers: de Sociale Pijler, de Pijler Economie en Werk en de Fysieke Pijler. Iedere pijler heeft een werkprogramma.
Daarnaast heeft het G40-stedennetwerk ook een belangrijke rol waar het gaat om kennisuitwisseling. Het netwerk biedt een breed platform voor kennisuitwisseling tussen de steden onderling en geeft ruimte aan kennisdeling met partners op de diverse beleidsterreinen van het netwerk. Het stedennetwerk zoekt zowel in de belangenbehartiging als in de kennisuitwisseling samenwerking met andere partijen, zoals de VNG, de G4, het IPO en Platform31.Financieel
Bijdrage 2024: € 13.996
Bijdrage 2025: € 0,22 per inwoner op 1 januari 2025
Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Deze gemeenschappelijke regeling heeft geen openbaar lichaam dus geen eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat. - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR)
Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
12 Gemeenten (Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Laarbeek, Maashorst, Nuenen, Oss, Someren en Son en Breugel) en het Waterschap Aa en Maas.
De gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel zijn per 1 januari 2024 toegetreden. Per 1 januari 2026 gaat Waterschap de Dommel toetreden.Zetel: Oss
Portefeuillehouder: Wethouder F. den Brok, tevens lid dagelijks bestuur.
Website: www.bs-ob.nl
Programma : 10. Financieel beleidToelichting:
De BSOB voert voor onze gemeente taken uit op het gebied van het waarderen van onroerende zaken en het heffen en innen van belastingen.
Sinds 2022 werkt BSOB toe naar verdere automatisering. Het besparingspotentieel vanwege automatisering vanuit de eerdere businesscase blijkt in de praktijk niet haalbaar. Toekomstige besparingen die leiden tot verlaging van de deelnemersbijdrage als gevolg van de businesscase lijken daarmee te vervallen. Momenteel worden voorstellen op projectniveau gemaakt met als doelstelling om beter en efficiënter te werken en daarmee alsnog besparingen te realiseren.
Met de komst van 3 nieuwe deelnemers per 2024 en verdere uitbreiding per 1 januari 2026 blijft oog voor de kwaliteit prioriteit.Financieel
Bijdrage 2023: € 2.271.099
Bijdrage 2024: € 2.162.748 (vastgestelde 2e BW)Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-2023: € 956.000
31-12-2023: € 626.000
31-12-2024: € 1.325.000 (concept)Vreemd vermogen:
01-01-2023: € 15.740.000
31-12-2023: € 16.905.000
31-12-2024: € 19.212.000 (concept)Resultaat:
2023: € 133.000 -/-
2024: € 715.000 (concept)
B. Vennootschappen en corporaties
- B. Vennootschappen en corporaties
Pivot Park Holding BV
Pivot Park Holding BV
Rechtspersoon:
Portefeuillehouder: Wethouder F. den Brok, vertegenwoordigt Oss als (minderheids-)aandeelhouder.
Website: www.pivotpark.comDoel:
Met de ontwikkeling van het Pivot Park streven Gemeente Oss en de Provincie Noord-Brabant de volgende doelen na:- Het leveren van een bijdrage aan de gezondheidszorg door onderzoek naar- en ontwikkeling van medicijnen;
- Behoud en groei van hoogwaardige werkgelegenheid in Noord-Brabant en Gemeente Oss;
- Het leveren van een bijdrage aan de regionale en nationale kenniseconomie, in het bijzonder aan de Topsector Life Sciences & Health en de Topsector Chemie.
Deelneming
Provincie Noord-Brabant en Gemeente Oss houden samen alle aandelen in Pivot Park Holding BV. De aandelenverhouding is 70,73% voor de Provincie en 29,27% voor de Gemeente. Pivot Park Holding BV is 100% aandeelhouder van haar dochtermaatschappijen:- Pivot Park Screening Centre BV
- Pivot Park Apparatuur BV
- Pivot Park Exploitatie BV
- Pivot Park Vastgoed BV
Het aandelenkapitaal van gemeente Oss bedraagt € 8.196 vermeerderd met een agiostorting van € 2.358.000. Omdat het eigen vermogen in de laatst opgestelde jaarrekening positief is, en de meerjarenprognoses positief zijn, is geen voorziening noodzakelijk.
Transacties
De gronden binnen Pivot Park zijn in erfpacht verkregen van gemeente Oss. Door de Provincie Noord-Brabant zijn in 2017 leningsfaciliteiten beschikbaar gesteld. Daarmee heeft Pivot Park geïnvesteerd in vastgoed om een marktconforme exploitatie mogelijk te maken. In dit kader verstrekt de gemeente 11 jaar lang (tot en met 2028) een bijdrage van € 93.000 voor de stimulering van het Life Science klimaat in Oss aan de provincie. Daarnaast verstrekt de gemeente 8 jaar lang (tot en met 2024) een bijdrage van € 25.000 voor promotie en branding van het park (raadsbesluit d.d. 26 januari 2017).Bij raadsbesluit van 8 juli 2021 is besloten tot het verstrekken van een achtergestelde lening aan het Pivot Park voor een bedrag van € 3.250.000. Het Pivot Park realiseert hiermee nieuwbouw (Grizzly) ter vervanging van het RE-gebouw. De leningsovereenkomst is getekend op 13 april 2022 en de lening wordt gestort naar rato van de voortgang van de nieuwbouw. Ultimo boekjaar is het volledige bedrag verstrekt.
Bij raadsbesluit van 26 oktober 2023 is besloten tot het verstrekken van een aanvullende achtergestelde lening aan het Pivot Park voor een bedrag van € 673.210. Het Pivot Park realiseert hiermee de afbouw van nieuwbouw Grizzly en inbouw(pakketten) voor huurders. De leningsovereenkomst is getekend op 5 maart 2024 en de lening wordt gestort naar rato van de voortgang van de afbouw. Ultimo boekjaar is een bedrag van € 260.975 verstrekt.
Betrokkenheid:
Eigen vermogen (groepsvermogen) Pivot Park Holding BV
01-01-2024: € 14.477.228
31-12-2024: € 16.598.582Vreemd vermogen Pivot Park Holding BV
01-01-2024: € 73.262.807
31-12-2024: € 76.593.725Resultaat
2024: € 2.121.354 - B. Vennootschappen en corporaties
Coöperatieve Vereniging Midwaste
Coöperatieve Vereniging Midwaste
Rechtspersoon:
Portefeuillehouder: Wethouder D. Warris.
Website: www.midwaste.nlDoel:
Midwaste is een vereniging waarvan alleen publiekrechtelijke inzameldiensten met meer dan 50.000 aansluitingen lid kunnen worden. Zij ondersteunt de leden bij de bedrijfsvoering, zowel op het gebied van duurzaamheid als de exploitatie.Betrokkenheid:
De gemeente is een jaarlijkse vaste managementfee van € 40.000 verschuldigd. Daarnaast is er een opslag (variabele fee) van € 0,85 per ton voor de bij Midwaste ingebrachte tonnages. Deze kosten worden ruimschoots gecompenseerd door de schaalvoordelen die Midwaste biedt. - B. Vennootschappen en corporaties
Bank Nederlandse Gemeenten
Bank Nederlandse Gemeenten
Rechtspersoon:
Portefeuillehouder: Wethouder F. den Brok.
Website: www.bngbank.nlDoel:
Bankier van de Nederlandse gemeenten en huisbankier van de gemeente Oss.Betrokkenheid:
De gemeente Oss is aandeelhouder met 64.646 aandelen. Jaarlijks ontvangen we dividend. Het dividendpercentage voor 2024 is 50% (2023: 50%) van de beschikbare winst na belasting en na aftrek van de compensatie voor de verschaffers van hybride kapitaal uit te keren, dit is in lijn met het dividendbeleid van BNG Bank.
Het dividend bedraagt € 2,51 per aandeel (2023: € 2,16 per aandeel) * 64.646 is € 162.261 (inclusief dividendbelasting).
Omdat per 1 januari 2024 artikel 4a Wet Dividendbelasting in werking is getreden, dient BNG Bank vanaf die datum 15% dividendbelasting in te houden over haar dividenduitkeringen. Dit betekent dat wij als aandeelhouder met ingang van 2024 zelf dividendbelasting dienen terug te vragen. De BNG bank heeft € 137.922 uitgekeerd.Eigen vermogen:
01-01-2024: € 4.721 miljoen
31-12-2024: € 4.777 miljoenVreemd vermogen:
01-01-2024: € 110.819 miljoen
31-12-2024: € 123.614 miljoenResultaat:
2024: € 294 miljoen - B. Vennootschappen en corporaties
NV Brabant Water
NV Brabant Water
Rechtspersoon:
Portefeuillehouder: Wethouder F. den Brok, tevens vertegenwoordiger van de gemeente bij de algemene vergadering van aandeelhouders en lid van de voorbereidende aandeelhouderscommissie.
Website: www.brabantwater.nlDoel:
Watervoorziening in de provincie Noord-Brabant.Betrokkenheid:
De gemeente Oss is aandeelhouder (82.901 aandelen). Er wordt geen dividend uitgekeerd.Eigen vermogen:
01-01-2023: € 690 miljoen
31-12-2023: € 699 miljoenVreemd vermogen:
01-01-2023: € 585 miljoen
31-12-2023: € 619 miljoenResultaat:
2023: € 9,2 miljoen
C. Stichtingen en verenigingen
- C. Stichtingen en verenigingen
Stichting Agrifood Capital
Stichting Agrifood Capital
Rechtspersoon:
Persoonlijke titel: W. Buijs-Glaudemans, lid stichtingsbestuur.
Zetel: 's-Hertogenbosch
Website: www.agrifoodcapital.nlDoel:
Bouwen aan de voedselsystemen van de toekomst, “Wat ligt er morgen op ons bord?’. De missie van de Stichting AgriFood Capital is het ontwikkelen van een excellent ecosysteem. Een ecosysteem dat de schouders zet onder grote maatschappelijke opgaven zoals de transitie naar een kringlooplandbouw, het tegengaan van voedselverspilling en het ontwikkelen van nieuwe duurzame en gezonde producten. Ondernemers, overheden en kennisinstellingen werken op innovatieve manier samen aan slimme, gezonde en duurzame oplossingen voor onze voedselvoorziening. Dat wordt gedaan vanuit Brabant-Noordoost: dé topregio in agrifood. Binnen deze regio én ver daarbuiten worden de nieuw ontwikkelde kennis, producten en diensten in praktijk gebracht. Samen wordt het verschil gemaakt voor het voedsel van vandaag en morgen. De Stichting AgriFood Capital is vooral actief op de onderdelen Business en Innovation.Betrokkenheid:
De stichting is opgericht door personen met een achtergrond in het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid.Stichting AgriFood Capital
Dit is de samenwerking van bedrijven, kennisinstellingen en overheden die de koers uitzet voor een excellent ecosysteem in Brabant-Noordoost om de voedselketens van de toekomst te ontwikkelen. De Stichting fungeert als platform voor de regionale ambitie om koploperregio in de slimste en duurzaamste voedselketens te zijn. De Stichting bepaalt de strategie van AgriFood Capital BV. Er wordt vanuit de regio Brabant-Noordoost een jaarlijkse bijdrage ter beschikking gesteld voor de activiteiten. De activiteiten staan beschreven in de strategische agenda en het uitvoeringsprogramma van de stichting. Het Stichtingsbestuur bestaat uit vertegenwoordigers van bedrijven, kennisinstellingen en overheden die in AgriFood Capital samenwerken.AgriFood Capital BV
Dit is de uitvoeringsorganisatie van de Stichting AgriFood Capital. AgriFood Capital BV helpt vernieuwers die werk maken van de voedselsystemen van de toekomst. De rollen variëren van netwerkbouwer, matchmaker en programmamaker tot projectontwikkelaar en verteller.Raad van Commissarissen
De Raad van Commissarissen houdt toezicht op de uitvoering van de koers van AgriFood Capital BV en de bijbehorende bedrijfsvoering. - C. Stichtingen en verenigingen
Vereniging Talentencampus Oss
Vereniging Talentencampus Oss
Rechtspersoon:
Portefeuillehouder: Wethouder K. van Geffen, tevens voorzitter van de vereniging
Website: www.talentencampusoss.nlDoel:
Als netwerkorganisatie richt de Vereniging Talentencampus zich op de ontwikkeling van de lerende stad Oss. De Talentencampus streeft naar een toekomstbestendige arbeidsmarkt door het versterken van de leer- en ontwikkelcultuur bij werkgevers én in het onderwijs. Vanuit deze opdracht organiseert en coördineert de Talentencampus diverse Learning Communities en ontmoetingen op het snijvlak van onderwijs en arbeidsmarkt. Deelnemende partijen binnen het netwerk zijn de co-creators van een inspirerend en aantrekkelijk programma voor een leven lang leren, werken en ontwikkelen.De gemeente draagt jaarlijks bij in de kosten. Onze bijdrage is structureel € 150.000 per jaar.
Betrokkenheid:
Eigen vermogen:
01-01-23: € 181.363
31-12-23: € 194.781Vreemd vermogen:
01-01-23: € 170.753
31-12-23: € 118.506Resultaat:
2023: € 13.419 - C. Stichtingen en verenigingen
Stichting de Kracht van Oss
Stichting de Kracht van Oss-Economic Board
Rechtspersoon:
Zetel :OssPortefeuillehouder : Wethouder F. den Brok is lid van de Economic Board die de koers uitzet van deze stichting.
Website: https://dekrachtvanoss.nl/Doel:
Gemeente en Stichting Kracht van Oss-Economic Board geven gezamenlijk inhoud en uitvoering aan de versterking van de Osse economische structuur. Daarmee wordt bedoeld de samenhangende factoren die het voor bedrijven en instellingen aantrekkelijk maken om gevestigd te zijn in Oss (of directe omgeving). De gemeente en Stichting geven gezamenlijk uitvoering aan de economische strategienota; enerzijds door het aandragen en selecteren van suggesties voor projecten en activiteiten en anderzijds door ondernemers te betrekken bij deze activiteiten en projecten.
Voor de bijdrage van de gemeente Oss aan de Economic Board is in de programmabegroting 2025 €100.000,- gereserveerd waarbij de afspraak is gemaakt dat dit alleen wordt ingezet wanneer de middelen van de stichting uitgeput zijn.
D. Overige verbonden partijen
- D. Overige verbonden partijen
Convenant Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost
Convenant Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost
Rechtspersoon:
Portefeuillehouder: Burgemeester W. Buijs-Glaudemans.
Website: www.veiligheidshuizen.nlDoel:
Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost is een samenwerkingsverband waarin zorg- en strafpartners en gemeenten werken aan complexe zorg- en veiligheidsproblemen. Het doel van de samenwerking is het terugdringen van overlast en recidive, waarbij wordt ingezet op gedragsverandering en verbetering van kwaliteit van het leven van de betrokkene(n). Dit gebeurt door een combinatie van repressie, bestuurlijke interventies en zorg. Het Zorg- en Veiligheidshuis kent geen rechtsvorm en levert geen jaarrekeningen.De deelnemende gemeenten dragen jaarlijks bij in de kosten. In 2023 was onze bijdrage € 94.280. In 2024 is de bijdrage € 108.700. Voor 2025 wordt de bijdrage € 117.690. De toename van bijna € 10.000 is vooral het gevolg van loon- en prijsstijgingen. De rijksbijdragen (circa 45% van de totale begroting) worden niet geïndexeerd. Hierdoor komt de volledige indexatie voor rekening van de overige deelnemers.
- D. Overige verbonden partijen
Convenant Regio Brabant-Noordoost
Convenant Regio Brabant-Noordoost (RNOB)
Rechtspersoon:
Convenant tussen gemeenten Bernheze, Boekel, Boxtel, Heusden, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, 's-Hertogenbosch, Sint-Michielsgestel en Vught en de dagelijkse besturen van waterschappen Aa en Maas en De Dommel.Zetel: ‘s-Hertogenbosch
Portefeuillehouders:
DB lid: Burgemeester W. Buijs-Glaudemans (vice-voorzitter) tevens lid bestuurlijke coördinatie groep (vice-voorzitter)
Portefeuille overleg Economie: Wethouder F. den Brok
Portefeuille overleg Ruimte Wonen en Mobiliteit: Wethouder S. van den Bergh
Portefeuille overleg Arbeidsmarkt: Wethouder K. van Geffen
Portefeuille overleg Duurzame Leefomgeving: Wethouder D. WarrisWebsite: www.regionoordoostbrabant.nl
Toelichting:
In 2024 is een nieuw convenant voor 2025 e.v. vastgesteld. In de regio Brabant-Noordoost werken, nu 10 gemeenten en 2 waterschappen samen aan gedeelde, gemeentegrensoverschrijdende opgaven. Gemeente Heusden gaat zichzelf vanaf 01.01.2025 aansluiten bij Midden-Brabant. Gezamenlijk worden maatschappelijke en economische uitdagingen opgepakt die alleen door samenwerking voor elkaar te krijgen zijn. Om zo te werken aan een regio waar het goed leven, wonen en werken is. Binnen de regionale samenwerking draait het om gezamenlijk eigenaarschap. De vijf hoofdopgaves voor onze regio zijn:
• vitale leefomgeving: klimaatadaptatie, natuur en landschap, energietransitie, transitie landbouw;
• duurzaam bereikbaar: verkeersveiligheid, slimme en schone mobiliteit, robuuste infrastructuur;
• aantrekkelijk vestigen: vestigingslocaties, innovaties en bedrijvigheid, experimenteerruimte;
• behoud van talent: blijfklimaat, wonen;
• een sterk verhaal.
In 2020 hebben colleges en raden uit de regio Brabant-Noordoost ingestemd met de nieuwe regionale strategische agenda ‘richting 2030’ en met het verlengen van de samenwerking op basis van het convenant 'regionale samenwerking Regio Brabant-Noordoost 2021-2024'. In 2023 is de prioritering van de Samenwerkingsagenda bepaald dat verder in 2024 is uitgewerkt in concrete werkplannen.
Vanuit de samenwerking RNOB worden tevens de Stichting AgriFood Capital (de economische ontwikkelingsmaatschappij gericht op een sterke agrifood sector) gefinancierd.Financieel
De financiële bijdrage is gelieerd aan het inwoneraantal. Voor de bijdrage is het inwoneraantal op 1-1-2024 bepalend en volgens het CBS telde de gemeente Oss toen 94.634 inwoners en daarmee is de bijdrage voor 2025 € 283.902. In 2024 was onze bijdrage € 283.311. Vanuit deze bijdrage wordt ook de bijdrage aan Agrifood Capital betaald. De bijdrage voor Brabant-Noordoost Werkt wordt, vanwege het nieuwe convenant voortaan afzonderlijk bepaald en vormt een zelfstandig onderdeel van de samenwerking.