Bestemming rekeningresultaat
De jaarrekening 2024 sluit met een positief saldo van afgerond € 14.883.349. De bestemming van het saldo vindt pas plaats nadat de jaarrekening is vastgesteld. Voorstellen voor het overhevelen van budgetten zijn mogelijk om ervoor te zorgen dat projecten c.q. activiteiten, waarvoor in 2024 specifieke gelden beschikbaar gesteld zijn, in 2025 alsnog uit te voeren/af te ronden. Het is goed om dit soort voorstellen aan een aantal criteria te toetsen. Deze zijn:
- Beleidsinhoudelijk is het noodzakelijk de prestatie alsnog te realiseren.
- De over te hevelen middelen waren al bedoeld voor de betreffende prestatie.
- De prestatie past in de werkplanning of het jaarplan van het nieuwe jaar.
- Realisatie van de prestatie vindt uiterlijk in het nieuwe jaar plaats.
- Er is sprake van budgetten voor projecten waar bij de start al duidelijk was dat de uitvoering meerdere jaren zou vergen. Deze budgetten moeten voor deze projecten beschikbaar blijven.
- Er is sprake van een relatie met rijksmiddelen of middelen van derden.
- In het nieuwe jaar zijn geen middelen beschikbaar voor deze prestatie en het is de verwachting dat dit niet redelijkerwijs mogelijk is. Uitvoering van de activiteiten/werkzaamheden kan zonder budgetoverheveling dus niet binnen het budget van het nieuwe jaar uitgevoerd worden.
- In het betreffende beleidsveld is op rekeningbasis geld over tot minimaal het gevraagde bedrag.
- Het gaat om een materieel bedrag: als ondergrens geldt in principe een bedrag van € 25.000.
De afweging om extra gelden beschikbaar te stellen voor nieuwe wensen c.q. ontwikkelingen vormt geen onderdeel van de resultaatbestemming. De integrale afweging daarvan vindt plaats binnen de kadernota en de programmabegroting. Dat betekent dat een eventueel resterend rekeningsaldo in de algemene reserve gestort wordt. Vervolgens kan bij de behandeling van de kadernota c.q. programmabegroting de integrale afweging plaatsvinden van een eventuele besteding van de algemene reserve aan specifieke doelen.
We stellen voor het positieve saldo over 2024 van € 14.883.349 als volgt te bestemmen c.q. budgetten over te hevelen.
Nr | Progr. | Omschrijving | Bedrag in € |
---|---|---|---|
Budgetoverhevelingen | |||
1 | 1 | Spreidingswet vluchtelingen | 64.679 |
2 | 1 | Lokaal investeringsbudget Beschermd wonen | 200.000 |
3 | 1 | Dak- en thuisloosheid | 386.000 |
4 | 2 | Alleenverdienersproblematiek | 140.000 |
5 | 4 | Uittredingsvergoeding duurzaamheidsplein storten in reserve afval | 1.090.263 |
6 | 4 | Energietoelage | 136.000 |
7 | 5 | Impuls recreatie & toerisme | 107.328 |
8 | 7 | Mobiliteit advies parkeernormen | 26.418 |
9 | 7 | Landelijk beëindigingsregeling veehouderijlocaties | 39.000 |
10 | 7 | Rijkssubsidies Stationskwartier Ravenstein en Raadhuislaan Zuid | 95.500 |
11 | 7 | Aankoop gronden grondexploitatie Stationskwartier | 376.300 |
12 | 7 | Aanvullen Algemene bedrijfsreserve grondbedrijf | 3.700.000 |
13 | 8 | Camera expertise | 85.400 |
14 | 9 | Operating systems | 42.400 |
15 | 9 | Wet Open Overheid (Woo) | 335.000 |
16 | 9 | Office 365 | 120.000 |
17 | 9 | Dashboard sociaal domein | 50.000 |
18 | 9 | Implementatie regiesysteem sociaal domein | 45.000 |
19 | 9 | Meanderende Maas inzet leges omgevingsvergunning | 426.240 |
20 | 9 | Begeleiding junior jurist RO | 51.000 |
subtotaal | 7.516.528 | ||
Storting in de algemene reserve | 7.366.821 | ||
Totaal | 14.883.349 |
Bij het bestemmen van het positieve saldo volgens deze tabel blijkt dat we een bedrag van € 7,4 miljoen storten in de algemene reserve.
Toelichting posten
Nr | Omschrijving | Bedrag |
---|---|---|
1 | Spreidingswet vluchtelingen | 64.679 |
We hebben in de decembercirculaire 2024 € 64.679 vanuit de Spreidingswet ontvangen. Vanuit deze wet hebben we de taak gekregen om voor opvangplekken te zoeken. Dit bedrag ontvangen we hiervoor. We willen deze middelen meenemen naar 2025 omdat deze middelen direct gekoppeld zijn aan huisvestingsfaciliteiten en taakstelling voor vluchtelingen Op dit moment is er een grote centrale locatie. Op termijn, er zijn vluchtelingen die er al 3 jaar verblijven, moeten er doorstroom mogelijkheden ontstaan voor individuele of groepjes bewoners naar meer zelfstandige wooneenheden. Hiervoor zijn rijksmiddelen nodig om dit mogelijk te maken. Deze middelen zijn bedoeld om gemeente hier in tegemoet te komen. | ||
2 | Lokaal investeringsbudget Beschermd wonen | 200.000 |
We hebben in de Centrumregeling Wmo 2024 afspraken gemaakt over het Investeringsfonds Beschermd Wonen. Het investeringsfonds is een innovatie- en stimuleringsfonds en financiert eenmalige projectmatige kosten om de basis op orde te krijgen voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid in de lokale gemeenten, uitgewerkt in het Koersdocument inwoners met een psychische kwetsbaarheid. Er is regionaal tot en met 2028 jaarlijks een bedrag van € 1 miljoen beschikbaar. Daarmee kunnen de gemeenten in onze regio tot en met 2028 jaarlijks een bedrag van maximaal € 200.000 aanvragen. Oss heeft voor 2024 een bedrag van € 200.000 aangevraagd en gekregen. Dit bedrag was bedoeld voor het doen van onderzoek naar een nieuwe woonvorm voor inwoners die nog niet in staat zijn volledig zelfstandig te wonen. Het geld is in 2024 niet uitgegeven. Er is een langere aanlooptijd nodig geweest om de opdracht en de vraagstukken concreet te krijgen. We verwachten het geld in 2025 alsnog uit te geven. We willen een projectleider inhuren en ervaringsdeskundigen inzetten. Daarnaast zal een vaste werkgroep worden opgericht met interne medewerkers van de verschillende domeinen. Het regionale portefeuillehoudersoverleg Wmo heeft in december 2024 ingestemd met het overhevelen van dit budget. | ||
3 | Dak- en thuisloosheid | 386.000 |
In de meicirculaire 2024 is duidelijk geworden dat de regio, naast de eerdere incidentele middelen, voortaan structurele middelen ontvangt voor de aanpak van dak- en thuisloosheid. Hiermee kunnen we ook structurele inzet voor de aanpak van dakloosheid financieren. Omdat de uitvoering hiervan voorbereidingstijd heeft gevraagd, hebben we deze middelen in 2024 nog niet geheel kunnen besteden. We hebben nog € 386.000 over. | ||
4 | Alleenverdienersproblematiek | 140.000 |
We hebben in de septembercirculaire 2024 € 152.000 voor de alleenverdienersproblematiek ontvangen. De middelen zijn beschikbaar gesteld om financiële ondersteuning te bieden aan huishoudens die als gevolg van de alleenverdienersproblematiek in 2023 en 2024 onder het bestaansminimum uitkomen. De uitvoering van de alleenverdienersproblematiek loopt door in 2025. Daarom willen we een bedrag van € 140.000 overhevelen naar 2025. | ||
5 | Uittredingsvergoeding duurzaamheidsplein storten in reserve afval | 1.090.263 |
We ontvingen in 2024 een bedrag van € 1,1 miljoen van de gemeente Maashorst voor de uittreding Duurzaamheidsplein per 1 januari 2024. Dit was een vergoeding voor frictiekosten en gemiste inkomsten voor onze gemeente. Voorgesteld wordt om dit bedrag te storten in de reserve afval (het is indirect een vergoeding voor afvalinzameling) en daarmee kan het tarief voor onze inwoners de komende jaren gemachtigd worden en/of kan de reserve ingezet worden ter dekking van eventuele investeringen. Dit is een nadrukkelijke beleidsmatige keuze. | ||
6 | Energietoelage | 136.000 |
We hebben in de decembercirculaire 2024 € 136.000 aan energietoelage ontvangen. Het Rijk had voor de uitvoering van de regeling een financieel vangnet voor gemeenten die hierdoor tekorten zouden krijgen. De betreffende gemeenten zijn gecompenseerd (Oss valt hier niet onder) en het resterende budget is landelijk verdeeld. | ||
7 | Impuls recreatie & toerisme | 107.328 |
In 2024 is er een impulsbudget van € 115.000 beschikbaar gesteld voor extra impuls recreatie en toerisme verbonden aan de speerpuntprojecten recreatie & toerisme Hoessenbosch, Geffense Plas en Openbaar strandbad Lithse Ham. De projecten zijn alle drie gestart en lopen door in 2025. Het budget overhevelen van het budget is nodig om financiële verplichtingen te kunnen voldoen en om de projecten te kunnen opleveren in 2025. | ||
8 | Mobiliteit advies parkeernormen | 26.418 |
In 2023 is voor het advies parkeernormen een bedrag van € 125.000 beschikbaar gesteld. Hiervan is voor 2024 € 82.000 overgeheveld naar 2024. Nu stellen we voor om weer een deel door te schuiven naar 2025. | ||
9 | Landelijk beëindigingsregeling veehouderijlocaties | 39.000 |
We hebben in de decembercirculaire 2024 extra geld ontvangen voor de landelijke beëindigingsregeling veehouderij. Hiermee kunnen veehouders hun bedrijfslocaties tegen subsidie beëindigen. Voor de uitvoeringskosten ontvangen we als gemeente geld. Dit zijn bijdragen voor agrarische procedures die bij afdeling RO (gaan) lopen in het kader van de agrarische transitie. | ||
10 | Rijkssubsidies Stationskwartier Ravenstein en Raadhuislaan Zuid | 95.500 |
We hebben voor zowel Stationskwartier Ravenstein als voor Raadhuislaan Zuid subsidie ontvangen vanuit het Rijk. We stellen met dit voorstel voor om het rentevoordeel over deze subsidies ten gunste te brengen van het grondbedrijf. | ||
11 | Aankoop gronden Stationskwartier Ravenstein | 376.300 |
In 2020 is grond voor eventueel toekomstige woningbouw Ravenstein aangekocht. Omdat deze grond een agrarische bestemming had is in 2021 € 376.300 gestort in de voorziening bijzondere waardeverminderingen MVA. Dit voor eventuele afwaardering van deze gronden. Per 12 december 2024 heeft de gemeenteraad besloten tot vaststelling van de grondexploitatie Stationskwartier Ravenstein. Op basis daarvan is de koopsom van de aangekochte grond in 2020 volledig ingebracht bij de grondexploitatie. Daardoor is de voornoemde voorziening vrijgevallen in het jaarrekeningresultaat 2024. Destijds is genoemd bedrag betaald vanuit de reserve strategische aankopen. Op grond daarvan stellen we nu voor om bij het bestemmen van het jaarrekeningresultaat 2024 dit bedrag weer terug te storten in de reserve strategische aankopen. | ||
12 | Aanvullen Algemene bedrijfsreserve grondbedrijf | 3.700.000 |
De algemene bedrijfsreserve grondbedrijf (ABR) is specifiek bestemd voor de mutaties en risico's die zich binnen het grondbedrijf kunnen voordoen. Met een afdoende saldo van de ABR kunnen we onverwachte situaties opvangen, zodat we geen andere reserves of middelen van de gemeente hoeven te gebruiken. In de ABR zit het weerstandsvermogen voor het grondbedrijf. De winstnemingen van positieve grondexploitaties vullen de ABR op natuurlijke wijze aan. De gemeente investeert tegelijk ook in nieuwe gebiedsontwikkelingen zoals Amsteleind en de verschillende ontwikkelingen in de spoorzone. De ABR groeit naar verwachting in 2025 door de winstnemingen naar € 4,8 miljoen. Voor de afdekking van alle risico’s van de huidige (actieve) grondexploitaties is een weerstandsvermogen van € 8,5 miljoen nodig. Het vermogen van € 4,8 miljoen in de ABR is voldoende om 56% van de risico’s op te vangen. Om ook de risico's van de toekomstige projecten (IMVA’s) af te dekken, is het wenselijk dat de ABR meegroeit. Omdat de gemeente in de tweede helft van 2025 gaat investeren in de gebiedsontwikkelingen van Amsteleind-noord en Raadhuislaan-zuid door het openen van een grondexploitatie, stellen wij voor om de ABR aan te vullen met € 3,7 miljoen uit het jaarresultaat. Daarmee vullen we het huidig benodigde weerstandsvermogen aan tot 100%. Bij het openen van de grondexploitaties Amsteleind-noord en Raadhuislaan-zuid stijgt het benodigde weerstandsvermogen met € 10,5 miljoen tot € 19 miljoen. Gelet op deze enorme stijging van het risicoprofiel stellen we voor om minimaal € 3,7 miljoen te bestemmen voor het aanvullen van de ABR reserve. | ||
13 | Camera expertise | 85.400 |
We hebben een incidenteel budget van € 75.000 in 2023 en 2024 voor het inhuren van 2 jaar specialistische expertise/projectondersteuning om het camera beleid te ontwikkelen, het huidige camera bestand in beeld te brengen, te registreren en plan van uitvoering te maken. Het definitieve beleid is in 2024 definitief bestuurlijk vastgesteld afgerond en de projectwerkzaamheden vinden plaats in 2025. | ||
14 | Operating systems | 42.400 |
Voor dit project, dat over meerdere jaren loopt, moet een deel van het overgebleven budget worden overgeheveld. De zeer intensieve voorbereidingen zijn deels al gereed en het project start in kwartaal 1 van 2025. De doorlooptijd is naar verwacht tot eind 2026. | ||
15 | Wet Open Overheid (Woo) | 335.000 |
De Wet open overheid (Woo) regelt het recht op informatie over alles wat de overheid doet. Het is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Naast verbetering van de informatie-huishouding van de overheid beoogt de Woo kortweg de toegang tot overheidsinformatie voor iedereen te vergroten door de actieve openbaarmaking te bevorderen. Dit betekent dat de overheid uit zichzelf (de wettelijk aangewezen categorieën) documenten openbaar moet maken. In de Woo blijft de mogelijkheid bestaan om de overheid te verzoeken om documenten, die nog niet (actief) openbaar zijn gemaakt, alsnog openbaar te maken, de Wob is een onderdeel van de Woo geworden. In 2023 en 2024 is een projectleider aangetrokken ten behoeve van de implementatie van de WOO in Oss. | ||
16 | Office 365 | 120.000 |
We hebben binnen dit budget € 120.000 over door lagere kosten licenties (gezamenlijke voordeligere inkoop via de VNG) en lagere inhuurkosten. Dit voordeel willen we overhevelen ten behoeve van de het programma het moderne werken. Binnen dit programma lopen diverse activiteiten over de jaargrens 2024-2025 heen. De uitrol en adoptie van de basis van Teams/MS365 heeft meer tijd, energie en doorlooptijd gevergd, dan in eerste instantie ingeschat was. Hierdoor is niet of niet tijdig met de overige geplande activiteiten gestart. Overige activiteiten zijn de verdere uitrol van beschikbare functionaliteiten zoals borging van beheer, dataclassificatie/dlp, afronding archivering, copilot en wellicht ook VIVA. Hiervoor dient budget voor de kosten van consultancy, kennisoverdracht, licenties e.d. beschikbaar te zijn. Daarnaast zullen we ook in 2025 extra energie blijven steken in de verdere adoptie, kennisoverdracht en het actieve gebruik van de beschikbare functionaliteiten van Teams en overige MS365 producten. | ||
17 | Dashboard sociaal domein | 50.000 |
We hebben in 2024 € 106.000 overgehouden van het projectbudget voor het Dashboard sociaal domein. De ontwikkeling en realisatie van een dashboard is een meerjarig project. Deze incidentele middelen zijn overgebleven, omdat we in 2024 geconfronteerd werden met vertragingen bij de implementatie van het regiesysteem (ZorgNed) en bij het Programma Data (invoering PowerBI/GGM data model). In 2025 zal het project alsnog een datawarehouse moeten inrichten met bijbehorende rapporten voor ZorgNed. Daarnaast dienen we ook verder te werken aan de introductie van nieuwe rapportage tools als Power BI vanuit Programma Data. We willen hiervoor graag € 50.000 budget overhevelen naar 2025. | ||
18 | Implementatie regiesysteem sociaal domein | 45.000 |
We hebben in 2024 € 45.000 overgehouden van het budget voor licentiekosten van het regiesysteem (ZorgNed). De licentiekosten zijn lager uitgevallen door vertraging bij de implementatie van het regiesysteem. Door de vertraging maken we extra kosten voor implementatie in 2025. De middelen willen we graag overhevelen naar 2025 ter dekking van de hogere implementatiekosten in 2025. | ||
19 | Meanderende Maas inzet leges omgevingsvergunning | 426.240 |
We hebben leges ontvangen die betrekking hebben op werkzaamheden aan de dijkversterking aan ons gebied langs de Maas. We vragen om deze middelen te storten in de reserve Dijkversterking. Daarmee zijn we in staat dit grote project beter te bemensen, de juiste deskundigheid aan te trekken en meekoppelkansen te benutten. | ||
20 | Begeleiding junior jurist RO | 51.000 |
De afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling heeft zich begin 2024 aangemeld voor het opleidingstraject ‘Ruimte voor Groei’. | ||
Subtotaal | 7.516.528 | |
21 | Storting in de algemene reserve | 7.366.821 |
We stellen voor om het resterende positieve saldo van de jaarrekening in de algemene reserve te storten. Het gaat om een bedrag van € 7,4 miljoen. | ||
Totaal | 14.883.349 |