Bijlage 2: Overzicht opvolging rekenkameraanbevelingen
Overzicht opvolging rekenkameraanbevelingen
Per 1 januari 2023 zijn colleges van B&W verplicht om jaarlijks te informeren over de opvolging van rekenkameraanbevelingen die aan het college zijn gericht.
In dit overzicht geven we toelichting op de voortgang van de aanbevelingen. Dit doen we voor de rekenkamerrapporten vanaf 2021.
In het jaarverslag en de jaarrekening 2024 geven we dit overzicht voor het eerst weer. Wanneer aanbevelingen afgedaan of voltooid zijn zullen we deze volgend jaar niet meer in beeld brengen. Alleen openstaande aanbevelingen geven we dan weer in dit overzicht.
Loonkostensubsidie
Een effectieve regeling met oog voor kwetsbaarheden – quickscan naar de inzet van loonkostensubsidie in Oss
Aanbeveling | Toelichting op voortgang |
---|---|
Doe zorgvuldig onderzoek naar de juistheid en de effectiviteit van de loonwaardemeting bij die werkgevers waarbij hierover geen overeenstemming bestaat. Mocht het resultaat hiervan niet leiden tot overeenstemming over de aanpak dan adviseert de rekenkamer te overwegen deze samenwerking te beëindigen en de werknemers uit Oss te | Na het onderzoek van de rekenkamer is dit niet meer voorgekomen. |
Analyseer de uitstroompercentages, de uitkomsten op lange termijn van de loonkostensubsidie en de relatie tussen aantallen in en duur van de bijstand. Hiermee krijgt de gemeente beter zicht op de doeltreffendheid van de LKS. | Dit gaan we doen vanaf de raadsinformatiebrief (RIB) over de resultaten van de uitvoering van de Participatiewet over het jaar 2025. |
Houdt in evaluatiegesprekken en bij loonwaardemetingen bij hoe de begeleiding op de werkvloer is geregeld en koppel deze informatie aan de loonwaarde-variatie. Deze informatie kan op termijn inzicht geven in de effectiviteit van de | We zijn bezig om te kijken hoe we dit precies gaan inregelen zonder al te veel administratieve belasting. |
Vraag het college om u jaarlijks op de hoogte te stellen van de stand van zaken en van het resultaat van de uitvoering van de aanbevelingen aan het college. | Dit gaan we doen vanaf de raadsinformatiebrief (RIB) over de resultaten van de uitvoering van de Participatiewet over het jaar 2025. |
Wonen – Uitvoering woonvisie
Een rekenkameronderzoek naar de uitvoering van de Woonvisie 2020 in de gemeente Oss
Aanbeveling | Toelichting op voortgang |
---|---|
1. Geef het college opdracht om aan de raad concreet inzichtelijk te maken op welke wijze voor het jaar 2023 en de daaropvolgende jaren tot en met 2030 de gewenste productie van 660 nieuwe woningen per jaar gehaald zal worden. | De raad wordt sinds 2023 twee keer per jaar via de Raadsinformatiebrief Voortgang Wonen op de hoogte gebracht van de productie in de afgelopen jaren en de verwachte productie in de jaren tot 2030. |
2. Geef het college de opdracht om met de woningcorporaties BrabantWonen en Mooiland in gesprek te gaan om te verkennen welke mogelijkheden kunnen worden aangewend om het | Met BrabantWonen en Mooiland maken we jaarlijks prestatieafspraken, waarin afspraken worden gemaakt over het contingent sociale huurwoningen en mogelijkheden worden benoemd om woningbouw te versnellen. |
3. Geef opdracht aan het college om in samenwerking met de woningcorporaties BrabantWonen en Mooiland versneld te komen tot een overzichtelijk aantal prioriteiten, alwaar vervolgens in gezamenlijkheid met voorrang aan zal worden gewerkt. | Gemeente en corporaties bespreken de voortgang van projecten, nieuwe initiatieven en posities binnen gebiedsontwikkelingen periodiek op ambtelijk en bestuurlijk niveau. Nauwkeurige monitoring vormt de basis voor deze gesprekken. |
4. Geef opdracht aan het college om een structurele monitor te ontwikkelingen die inzicht geeft in de mate van voorgang van de totale woningbouwopgave. | De middelen waarmee we de voortgang monitoren nemen we op in de Raadsinformatiebrief Voortgang Wonen. |
Energietransitie
De energietransitie in Breda, ’s-Hertogenbosch, Oss en Tilburg
Aanbeveling | Toelichting op voortgang |
---|---|
1. Verzoek de griffie om in de eerste helft van 2024 een bijeenkomst te organiseren over de behoefte aan en de mogelijkheden van informatievoorziening over financiën per project en het detailniveau van planning per project. | In lijn met toezegging december 2023. Daarnaast is inmiddels de monitor energietransitie doorontwikkeld en wordt nu op een vast moment in het jaar gepresenteerd. Daarmee corresponderen kengetalen beter met andere onderzoeken zoals de RES-monitor. |
2. Beheers het risico van het windproject Duurzame Polder. | De raad is middels een aantal raadsinformatiebrieven afgelopen jaar geïnformeerd over de ontwikkeling van de duurzame polder. Besluitvorming over het VKA staat geagendeerd voor mei 2025. |
3 Geef het college de opdracht om nog dit kalenderjaar met de gemeente ‘s-Hertogenbosch in gesprek te gaan over de verschillende uitgangspunten met betrekking tot de afstandsnorm in het windproject Duurzame Polder. | Er is doorlopend overleg tussen de gemeente 's-Hertogenbosch en gemeente Oss. Beide raden hebben echter eigenstandig bevoegdheid de uitgangspunten en het VKA vast te stellen. |
4. Besluit om te komen tot een versnelling van de warmtetransitie en vraag aan het college om voor de | Het programma energietransitie heeft de afgelopen jaren te maken met te weinig beschikbare personele capaciteit om projecten op te zetten, aan te besteden en te kunnen begeleiden. Dit is ook gebleken in het Rekenkameronderzoek van december 2023. Daarom is gewerkt aan een algehele herijking van de organisatie en projecten om de doelstellingen van het programma te bereiken. Zie hiervoor de kadernota energietransitie (oktober 2024) en evaluatie en warmteprogramma (februari 2025). Daarnaast is er in 3 jaar tijd veel veranderd en zijn er voortschrijdende technische en maatschappelijke ontwikkelingen die onze aanpak beïnvloeden. Dit tezamen heeft geleid tot een herbezinning van onze aanpak. |
5. Beoordeel de aangekondigde monitoringssystematiek voor de voortgang in het realiseren van duurzame opwek van elektriciteit, energiebesparing en warmte op de mogelijkheden om u beter en sneller te informeren over de voortgang. Maak afspraken over de wijze waarop en de frequentie waarmee u geïnformeerd wenst te worden. | De monitor energietransitie is doorontwikkeld en wordt nu op een vast moment in het jaar gepresenteerd. Daarmee corresponderen kengetalen beter met andere onderzoeken zoals de NP-RES-monitor. |
6. Verzoek het college om voor de kadernota 2025-2028 scherp te maken welke stappen (aanvullend) gezet moeten worden om de doelen voor energiebesparing te halen. | Er wordt ingezet op een no-regret aanpak voor het verduurzamen van woningen: isoleren, isoleren, isoleren. Parallel daaraan wordt het warmteprogramma uitgewerkt en worden college en raad keuzes hierin voorgelegd. Er is geen personele capaciteit om aanvullende stappen te zetten. |
7. Geef opdracht aan het college om voor de behandeling van de kadernota 2025-2028 de doelen | De energievisie is als kadernota energietransitie in de raad van oktober 2024 vastgesteld. Hierin is een indicatie gegeven van de duurzame opwek die in de periode tot 2050 gevraagd wordt. Momenteel richt de beschikbare capaciteit zich op de realisatie van bestaande opwekprojecten (Elzenburg de Geer, Duurzame polder, zonnepark De Mun). |
Schuldhulpverlening – Samen tegen schulden
Een rekenkameronderzoek naar de effectiviteit en efficiëntie van de uitvoering van schuldhulpverlening, preventie en vroegsignalering in de gemeente Oss
Aanbeveling | Toelichting op voortgang |
---|---|
1. Verzoek het college om in het nieuwe beleidskader Armoede en Schulden een voorstel te doen welke resultaten u mag verwachten, op basis van welke indicatoren deze kunnen worden vastgesteld en hoe de monitoring en rapportage plaatsvindt. | In december 2023 is het nieuwe beleidskader geldzorgen vastgesteld. Jaarlijks wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de belangrijkste KPI’s middels de programma-evaluatie en de jaarbrief geldzorgen. Zoals in de bestuurlijke reactie indertijd aangegeven is daar juist ook aandacht voor de kwalitatieve resultaten. |
2. Wij bevelen u aan om de ambitie te verhogen en sneller aan te sluiten bij succesvolle ontwikkelingen. Stel bij nieuwe projecten vooraf vast welke resultaten verwacht worden en hoe de monitoring plaatsvindt, zodat u bij evaluatie voldoende informatie heeft voor besluitvorming. | Zie 1. |
3. Verzoek het college de mogelijkheden en effecten van intensievere nazorg te onderzoeken en u de resultaten en mogelijke consequenties voor Oss voor te leggen. | In de organisatie kijken we voortdurend naar mogelijke verbeteringen in een schuldhulpverleningstraject. Daar maakt nazorg een onlosmakelijk deel van uit. |
4. Om de zorg voor voldoende middelen om effectieve SHV te garanderen, ook in het licht van de beleidskeuze voor een persoonlijke aanpak, is uw overweging is op zijn plaats of hierop extra moet worden ingezet. | Zie 1. In 2024 is nog voorzien in uitbreiding van het team Geldzorgen. We zoeken daarbij altijd de juiste balans tussen de taken en de beschikbare formatie. |
5. Op basis van de huidige inzichten adviseert de rekenkamercommissie het college om in de uitvoering van SHV: | Het college werkt intensief samen met partners in de gemeente. Er zijn veel lokale partijen die vrijwillig en professioneel een belangrijke rol spelen bij de aanpak van geldzorgen. Er is gestart met de voorbereidingen op een mandaat om sociaal raadslieden mee te nemen met huisbezoeken. In 2024 is daartoe ook begonnen met bijeenkomsten met bewindvoerders, omdat het convenant niet het gewenste effect had. |
Centrumontwikkeling Oss – Werk aan de winkel
Aanbeveling | Toelichting op voortgang |
---|---|
1. Zorg ervoor dat voor alle belanghebbenden de actuele visie, ambities en ontwikkelrichtingen van omvangrijke en meerjarige projecten helder zijn. Focus bij vaststelling en in rapportages op deze hoofdlijnen en een totaaloverzicht. | In 2024 is gestart met een actualisatie van de Koers Stadshart. Deze komt in 2025 gereed voor besluitvorming. Bij het opstellen van de geactualiseerde visie betrekken we alle belanghebbenden. |
2. Zorg ervoor dat de raad periodiek (minimaal jaarlijks) volledig wordt geïnformeerd over de stand van zaken rondom de voorgenomen ontwikkelingen van het stadscentrum Oss en benoem daarbij ook zaken die afwijken van de oorspronkelijke plannen en zaken die bij nader inzien niet worden opgepakt. Geef inzicht in de mate van realisering van de plannen, | In de jaarlijkse programma-evaluatie en -begroting geven we inzicht in respectievelijk gerealiseerde plannen en voorgenomen ontwikkelingen. |
3. Gezien de zich steeds sneller opvolgende ontwikkelingen in het winkellandschap is er noodzaak om de strategische koers voor het Stadshart Oss vaker dan vijfjaarlijks tegen het licht te houden. Bepaal met welke frequentie dit het komende | Naar aanleiding van de bespreking van het rapport van de Rekenkamercommissie heeft het college toegezegd een jaarlijkse evaluatie uit te voeren. In 2023 (RIB d.d. 5 juli 2023) zijn de uitgevoerde maatregelen van het afgelopen jaar in relatie tot de Koers beschouwd. Toen is ook geconcludeerd dat een jaarlijkse evaluatie (te) weinig nieuwe informatie oplevert. Gekozen wordt de evaluatie onderdeel te laten zijn (blijven) van de programma-evaluatie in het kader van de Beleids- en beheerscyclus. |
NVRR Doe mee onderzoek 2021 over WOB (Wet Openbaar Bestuur)
De praktijk van de WOB bij de gemeente Oss
Aanbeveling | Toelichting op voortgang |
---|---|
1. Gemeente Oss heeft geen beleid geformuleerd, en ook geen werkwijzen of gedragsregels opgesteld. | Een uniforme werkwijze is opgesteld en vastgesteld. Informatie over hoe en verzoek kan worden ingediend is op de website geplaatst. Conform de daartoe strekkende wettelijke verplichting van de Woo is het vanaf 1 mei 2022 mogelijk via de website van de gemeente Oss met een digitaal verzoekformulier met DigID-verificatie een Woo-verzoek in te dienen. |
2. Ontsluiten van openbare informatie via de website kan beter met het oog op het inwerking treden | Per 1 november 2024 voldoen we aan de eerste tranche van de Woo. Verder hebben we een aparte pagina binnen de gemeentelijke website ingericht met daarin alle elf verplichte categorieën. Vooruitlopend op de volgende tranches publiceren we daar inmiddels ook Klachtenoordelen. |
3 Ontsluiten van de wijze waarop gemeente Oss omgaat met verzoeken in het kader van Wob/Woo | Deze informatie is op de website geplaatst. |
4. De uitzonderingsgronden van de Wob worden goed toegepast. De motivering van besluiten op grond | De toegepaste uitzonderingsgronden worden nu met de wettelijke grondslagspecifiek in de openbaar te maken documenten benoemd. |
Dienstverlening van de Gemeente Oss
Dienstverlening in het vizier – Een onderzoek naar de kwaliteit van de dienstverlening van de gemeente Oss
Aanbeveling | Toelichting op voortgang |
---|---|
1. Een organisatiebrede visie te formuleren die de kern van de ambitie van Oss verwoordt. | De organisatiebrede visie is geformuleerd en bestuurlijk vastgesteld. |
2. In de visieontwikkeling te zoeken naar de gewenste uitstraling van de gemeente, daaraan de servicenormen te koppelen en vast te stellen voor de hele organisatie. Daarbij wordt het principe standaard waar het kan, maatwerk waar het moet gehanteerd. | De servicenormen zijn gedeeltelijk vastgesteld. Het directieteam heeft de basisafspraken voor dienstverlening vastgesteld en deze zijn geborgd in de organisatie. |
3. Doelstellingen en uitgangspunten, bij voorkeur gezamenlijk, met alle betrokken afdelingen, te definiëren. Waar nodig kunnen vervolgens nog aspecten van dienstverlening van de domeinen verder worden ingevuld, rekening houdend met de specifieke taken waar zij voor staan. | De doelstellingen en uitgangspunten zijn benoemd in de visie. Na het vaststellen van de visie, is het programma dienstverlening gestart. |
4. De verschillende benaderingen van de domeinen te faciliteren op een manier die binnen de gemeenschappelijke visie past. | Binnen het online dienstverleningslandschap is kanaalsturing een onderdeel, dat organisatiebreed zal worden ingezet. |
5. Wij adviseren om een set van service-normen voor de hele organisatie vast te stellen, passend bij de ambities van de gemeente Oss. Bij de keuze voor deze servicenormen kunnen ook inwoners betrokken worden. Uit de ‘verhalen’ in dit rapport blijkt dat inwoners behoefte hebben aan consistentie en betrouwbaarheid. | De basisafspraken voor dienstverlening zijn vastgesteld. Er zal gecheckt gaan worden welk vervolg gegeven gaat worden aan de servicenormen. |
6. De rekenkamer adviseert om de monitoring op de doelstellingen van dienstverlening zo in te richten dat deze beter bijdraagt aan het zicht op de kwaliteit van de dienstverlenende organisatie Oss: meet wat je wilt weten. Dit is een stap die gezet zou moeten worden wanneer de organisatiebrede visie is ontwikkeld en vastgesteld, de gezamenlijke doelen en de doelen per domein zijn vastgesteld. Op basis daarvan kan u besluiten welke indicatoren van belang zijn voor de sturing op beleidsniveau. | We zijn gestart met het ontwikkelen van een dashboard voor het Publiekscentrum, samen met het team van Programma Data. Dit dashboard, gebaseerd op servicenormen, indicatoren en inwonersfeedback, zal in 2025 worden opgeleverd om beter inzicht te geven in de effecten van onze activiteiten en projecten ter verbetering van onze dienstverlening. Daarnaast wordt organisatiebreed gewerkt aan dashboards. |
7. Laat de inrichting van het nieuwe systeem voor Meldingen in de Openbare Ruimte (MOR) aansluiten op de (visie)ontwikkeling van de dienstverlenende organisatie. Maak gebruik van de optie om de afhandeling te laten beoordelen door de melder. Dit omdat de combinatie van feedback over de | De gemeente Oss heeft de wens medio 2025 over te gaan van het bestaande MOR (Melding Openbare Ruimte) meldsysteem naar het meldsysteem Signalen. |
8. Wij adviseren het college om de organisatie aan te sturen op gezamenlijke servicenormen, strakkere beheersing van de datastromen (waaronder registratie en archivering) en binnen het systeem ondersteuning in te bouwen om de processen consequent en consistent uit te voeren. Ieder systeem staat of valt met een goede toepassing ervan door de gebruiker. | Zie punt 1 en 5. |
9. Verzoek het college te komen met een (voorstel voor de ontwikkeling van) een organisatiebrede visie op dienstverlening, waarin wordt betrokken: | De bestuurlijke visie op dienstverlening is vastgesteld. |
10. Wij adviseren het college: | Wij volgen landelijke standaarden zoals Gemma, Zaakcatalogi, NVVB processen. Deze worden meegenomen bij de digitaliseringsprocessen. |