Omschrijving | Begroting 2024 primitief | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil | Voordeel / Nadeel | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Haven | Lasten | 1.027 | 2.676 | 1.685 | -992 | V | |
Baten | -548 | -378 | -406 | -28 | V | ||
Saldo | 478 | 2.298 | 1.279 | -1.019 | V | HavenWe hebben € 1 miljoen aan lagere kosten. We hebben € 1,1 miljoen aan lagere kosten voor het baggeren van haven. Het voordeel heeft een aantal redenen. We hebben de hoeveelheden vrijkomende bagger en mate van vervuiling conservatief ingeschat. Er is er minder m3 bagger weggehaald dan vooraf ingeschat. Ook bleek een deel van de verwijderde bagger minder vervuild waardoor deze op een voordeligere manier afgevoerd/verwerkt kon worden. De combinatie van deze zaken maakt dat de kosten achteraf meevielen. Het project loopt door naar 2025. We hebben daarom ook minder onttrokken aan de reserve baggeren haven. Daarnaast hebben we € 123.000 aan hogere kosten omdat het bestaande plan voor de investering voor de herontwikkeling van de haven niet uitgevoerd wordt. Het eerder gereserveerde geld blijft beschikbaar in de reserve. De kosten die we hebben gemaakt kunnen we niet activeren en daardoor boeken we deze af. | |
Economische ontwikkeling | Lasten | 2.463 | 2.532 | 2.095 | -437 | V | |
Baten | -85 | -165 | -255 | -90 | V | ||
Saldo | 2.378 | 2.367 | 1.839 | -527 | V | Economische ontwikkelingWe hebben lagere kosten van € 0,4 miljoen en hogere opbrengsten van € 90.000. Per saldo hebben we een voordeel van € 0,5 miljoen. Dit heeft de volgende oorzaken: -Lagere kosten (€ 106.000) en hogere opbrengsten (€ 144.000) Moleneind. De kosten zijn € 106.000 lager dan verwacht. We hebben wel al voor € 144.000 aan opbrengsten ontvangen. De bijdrageregeling Grote Oogst is een bijdrage van de provincie, de gemeente en de 7 bedrijven van bedrijventerrein Moleneind in Oss. Het project is in 2023 gestart en loopt nog tot en met 31 december 2026. In het oorspronkelijke plan van aanpak en de begroting liep vanaf 2023 tot en met 2025. Doordat de bedrijven eerst moesten verkennen wat de meerwaarde van samenwerken zou opleveren en door wisselingen van projectleiders aan de kant van de gemeente heeft het project vertraging opgelopen. Deze vertraging halen we in 2025 en 2026 in met concrete initiatieven en het formaliseren van de samenwerkvorm op het bedrijventerrein. Het restant van de opbrengsten schuiven we door naar 2025. Omdat de kosten lager waren en de opbrengsten hoger, hebben we geen onttrekking aan de reserve economie hoeven doen voor dit project in 2024. -Lagere kosten en opbrengsten Themajaar Life Science (€ 80.000). De afspraak is dat we deze gelden in overleg met onze partners inzetten voor een gezamenlijk doel. In 2024 hebben we nog geen kosten gemaakt. In 2025 maken we hiervoor een nieuw bestedingsplan. De opbrengsten hebben we daarom doorgeschoven naar 2025. -Lagere kosten ruimte voor bedrijven (€ 96.000). Door personele wisselingen heeft onder andere de ontwikkeling van beleid voor bedrijfslocaties vertraging opgelopen, net als andere geplande activiteiten. We hopen de vacature in 2025 te kunnen invullen en pakken de werkzaamheden dan op. Dit bedrag onttrekken we dan ook niet uit de reserve economie en stellen we opnieuw beschikbaar in 2025. -Lagere kosten voor Brabant Ports, topsectoren, marketing en communicatie en het reguliere werkbudget (€ 110.000). | |
Industrieterreinen | Lasten | 1.216 | 3.726 | 3.788 | 63 | N | |
Baten | -1.584 | -6.712 | -7.118 | -406 | V | ||
Saldo | -369 | -2.987 | -3.330 | -343 | V | IndustrieterreinenIndustrieterreinen is een budgettair neutrale activiteit, onderdeel van het grondbedrijf. Het saldo van lasten en baten van alle industriecomplexen inclusief mutaties in reserves en voorzieningen wordt uiteindelijk verrekend met de grondvoorraad op de balans van de gemeente. Binnen industrieterreinen vallen twee onderdelen: -Industrieterreinen; -Erfpachtgronden. De verschillen ten opzichte van de begroting zitten in: -Industrieterreinen: de verschillen binnen de kosten en opbrengsten zijn beperkt. De totale verkopen bedragen conform begroting circa € 5,8 miljoen. Per saldo is de voorraad onderhanden werk industrieterreinen met € 3 miljoen afgenomen. Voor een uitgebreide toelichting op het rekeningresultaat van het grondbedrijf verwijzen we naar de paragraaf grondbeleid verderop en naar het Meerjarenprogramma Grondbedrijf (MPG). -Verwervingen en uitgegeven erfpachtgronden: in 2024 hebben we een hogere opbrengsten van € 400.000. Dit kan gesplitst worden in extra reguliere opbrengsten uit huur en pacht van € 145.000 en extra incidentele opbrengst door verkopen erfpachtsgronden van € 255.000. Dit bedrag van € 255.000 is gestort in de algemene bedrijfsreserve van het grondbedrijf. | |
Recreatie en toerisme | Lasten | 1.098 | 1.052 | 955 | -97 | V | |
Baten | -44 | -50 | -64 | -14 | V | ||
Saldo | 1.054 | 1.002 | 891 | -111 | V | Recreatie en toerismeWe hebben € 97.000 aan lagere kosten. In 2024 is er een impulsbudget van € 115.000 beschikbaar gesteld voor extra impuls recreatie en toerisme verbonden aan de speerpuntprojecten recreatie & toerisme Hoessenbosch, Geffense Plas en Openbaar strandbad Lithse Ham. De projecten zijn alle drie gestart en lopen door in 2025. De kosten zijn lager dan verwacht. Omdat projecten doorlopen in 2025 stellen we voor om € 107.000 over te hevelen naar 2025. Het overhevelen van het budget is nodig om de projecten te kunnen opleveren in 2025. | |
Totaal programma | Lasten | 5.803 | 9.986 | 8.523 | -1.463 | V | |
Baten | -2.262 | -7.306 | -7.844 | -538 | V | ||
Saldo | 3.541 | 2.680 | 679 | -2.001 | V | ||
Stortingen reserves | 0 | 10.148 | 10.355 | 207 | N | Stortingen reservesWe hebben € 0,2 miljoen meer gestort in reserves dan verwacht. Dit heeft de volgende oorzaken: -extra storting in de algemene bedrijfsreserve van het grondbedrijf: € 0,2 miljoen (erfpachtgronden). | |
Ontrekkingen reserves | -715 | -9.810 | -8.266 | 1.544 | N | Ontrekkingen reservesWe hebben € 1,5 miljoen minder onttrokken aan reserves dan verwacht. Dit heeft de volgende oorzaken: -Minder onttrokken aan de reserve Baggeren haven (€ 1,1 miljoen). -Minder onttrokken aan de reserve Economie (€ 424.000) door lagere kosten voor economische ontwikkeling zoals hiervoor beschreven. | |
Totaal mutaties Reserves | -715 | 338 | 2.089 | 1.751 | N | ||
Resultaat | 2.826 | 3.018 | 2.768 | -250 | V |
Omschrijving | Begroting 2024 primitief | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil | Voordeel / Nadeel | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Haven | Lasten | 1.027 | 2.676 | 1.685 | -992 | V | |
Baten | -548 | -378 | -406 | -28 | V | ||
Saldo | 478 | 2.298 | 1.279 | -1.019 | V | ||
Economische ontwikkeling | Lasten | 2.463 | 2.532 | 2.095 | -437 | V | |
Baten | -85 | -165 | -255 | -90 | V | ||
Saldo | 2.378 | 2.367 | 1.839 | -527 | V | ||
Industrieterreinen | Lasten | 1.216 | 3.726 | 3.788 | 63 | N | |
Baten | -1.584 | -6.712 | -7.118 | -406 | V | ||
Saldo | -369 | -2.987 | -3.330 | -343 | V | ||
Recreatie en toerisme | Lasten | 1.098 | 1.052 | 955 | -97 | V | |
Baten | -44 | -50 | -64 | -14 | V | ||
Saldo | 1.054 | 1.002 | 891 | -111 | V | ||
Totaal programma | Lasten | 5.803 | 9.986 | 8.523 | -1.463 | V | |
Baten | -2.262 | -7.306 | -7.844 | -538 | V | ||
Saldo | 3.541 | 2.680 | 679 | -2.001 | V | ||
Stortingen reserves | 0 | 10.148 | 10.355 | 207 | N | ||
Ontrekkingen reserves | -715 | -9.810 | -8.266 | 1.544 | N | ||
Totaal mutaties Reserves | -715 | 338 | 2.089 | 1.751 | N | ||
Resultaat | 2.826 | 3.018 | 2.768 | -250 | V |