Omschrijving | Begroting 2024 primitief | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil | Voordeel / Nadeel | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwijshuisvesting | Lasten | 5.787 | 6.093 | 5.854 | -239 | V | |
Baten | -2.354 | -236 | -423 | -187 | V | ||
Saldo | 3.433 | 5.857 | 5.431 | -426 | V | OnderwijshuisvestingWe hebben € 239.000 aan lagere kosten en € 187.000 opbrengsten. Per saldo een nadeel van 0,4 miljoen. Dit heeft een aantal oorzaken: -Lagere kosten voor voorbereidingsbudgetten scholen (€ 0,5 miljoen). We hadden voorbereidingsbudgetten opgenomen voor diverse scholen, deze zouden we onttrekken uit de reserve Integraal voorzieningenbeleid. Deze budgetten zijn lang niet volledig uitgegeven in 2024 en zullen ook een langere doorloop kennen. Het gaat om voorbereidingsbudgetten voor scholen Schadewijk (€ 60.000), scholen Amsteleind (€ 74.000) en ontwikkelgebied Polderhof/Lockaert/Ussenstelt (€ 330.000). Ook waren er budgetten beschikbaar gesteld vanuit de reserve IVB voor instandhoudingsonderhoud voor IKC de Regenboog (niet volledig uitgegeven) en voor een aanpassing van lokalen Hertogin Johanna (welke we uiteindelijk niet hoefden te bekostigen). -Hogere kosten voor de uitkering van de brandschadeverzekering van de JF Kennedyschool uit 2021 (€ 105.000). We hebben het bedrag van de verzekering al in een eerdere jaarschijf ontvangen. De betaling aan de schoolstichting van € 105.000 stond nog open en hebben we in 2024 voldaan. -Hogere kosten JF Kennedyschool (€ 40.000). Ook is de JF Kennedyschool na de bouw van de Aventurijn terug bij ons in exploitatie gekomen. In afwachting tot herbestemming betalen wij de lasten van dit gebouw, zoals energie, die niet meer zijn geraamd. Dit kost in 2024 circa € 42.000. -Hogere verhuuropbrengsten (€ 100.000). We hebben structureel hogere verhuuropbrengsten. Deze stellen we bij in de begroting vanaf 2025. -Hogere kosten en opbrengsten voor het Zuiderlicht. Enerzijds hebben we hogere kosten en opbrengsten voor energielasten en onderhoudskosten (€ 45.000) over het jaar 2024. Daarnaast hebben we met terugwerkende kracht vanaf 2019 opbrengsten gehad (€ 76.000) en hebben we met terugwerkende kracht een contractuele verplichting afgewikkeld van € 137.000. | |
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | Lasten | 6.652 | 7.810 | 7.811 | 2 | N | |
Baten | -3.587 | -4.667 | -4.847 | -180 | V | ||
Saldo | 3.065 | 3.142 | 2.964 | -178 | V | Onderwijsbeleid en leerlingenzakenWe hebben € 180.000 aan hogere opbrengsten. Dit heeft een aantal oorzaken: -Hogere kosten en opbrengsten Onderwijsachterstandenbeleid (€ 0,5 miljoen). In het kader van het onderwijsachterstandenbeleid hebben we hogere uitvoeringskosten en hogere kosten. We hebben onder andere hogere kosten door een aantal nieuwe activiteiten. Enkele van deze activiteiten zijn de voorleesexpress, BSO-Plus, Pilot logopodie in de kinderopvang (screening van taalklassen), expertise jeugdhulp in passende opvang en pilot Dyslexie. Daarnaast hebben we hogere kosten voor het naschoolse Aanbod KODOSS in Schadewijk (€ 130.000). De inzet betreft Ons Welzijn als coördinerend en uitvoerende partner, het Sport Expertise Centrum voor de activiteit buiten spelen is buiten bewegen én met de Muzelinck voor de activiteit kunst en cultuur. Ook hebben we hogere kosten voor de maatwerkregeling kinderopvang. Hier staan ook hogere opbrengsten tegenover. -Lagere kosten en opbrengsten voor COVID-19 gerelateerde onderwijsachterstanden (€ 355.0000). Onder andere de bibliotheek heeft niet alle middelen besteed die beschikbaar waren. Voor deze regeling hebben we rijksmiddelen ontvangen om de opgelopen leerachterstanden in verband met corona te kunnen weg werken. We mogen deze middelen van het rijk tot en met 2025 besteden. -Hogere opbrengsten door een bijdrage van uit de gemeente 's-Hertogenbosch in het kader van non-formele vouwasseneducatie basisvaardigheden (€ 40.000). Deze bijdrage is verleend voor B1-Groep Oekraïners / smartphonecursus. Deze cursus is gegeven door Koning Willem I College. | |
Begeleide participatie | Lasten | 17.253 | 18.568 | 18.551 | -17 | V | |
Baten | 0 | -43 | -43 | 0 | - | ||
Saldo | 17.253 | 18.524 | 18.507 | -17 | V | ||
Minimabeleid | Lasten | 2.513 | 2.463 | 2.152 | -311 | V | |
Baten | 0 | 0 | -1 | -1 | V | ||
Saldo | 2.513 | 2.463 | 2.151 | -312 | V | MinimabeleidWe hebben € 0,3 miljoen aan lagere kosten. Dit komt met name doordat de extra middelen voor het nieuwe beleidskader Meedoen mogelijk maken nog niet volledig zijn besteed. In 2024 hebben we veel mensen bereikt. Vanaf 2024 geldt het nieuwe beleidskader Meedoen mogelijk maken, aanpak geldzorgen. Binnen dit beleidskader zijn de gemeentelijke bijdragen voor schoolkosten en sociaal-culturele activiteiten verhoogd en zijn de zwemvouchers uitgebreid. Het aanjagen sport/cultuur en preventie armoede bij jongeren heeft in 2024 wel plaats gevonden, maar behoefde geen extra financiële middelen. We hebben de extra financiële middelen voor het verhogen van bereik via communicatie nog niet ingezet. Uiteraard waren er wel reguliere communicatie-uitingen, maar dat kon binnen de lopende begroting opgevangen worden. Een deel van het budget was ook bestemd voor de ontwikkeling van financiële educatie op scholen. Dit staat op de planning van 2025. Vanaf 2024 is het budget voor minimabeleid opgehoogd in het kader van het nieuwe beleidskader. De uitgaven zijn in 2024 dus nog beperkt gestegen ten opzichte van 2023. Een deel van de hogere kosten zouden we onttrekken uit de reserve Bestaanszekerheid. We hebben daarom een lager bedrag onttrokken. De verwachting is dat de kosten in 2025 verder gaan stijgen en dat we in 2025 het financiële effect van het nieuwe beleidskader gaan zien. Mocht de kostenstijging in 2025 niet of in beperkte mate zichtbaar zijn, dan passen we in 2025 het budget hierop aan. Daarnaast hebben we lagere kosten van € 62.000 voor sociaal raadsliedenwerk omdat Ons Welzijn dit heeft kunnen betalen uit overschotten van voorgaande jaren. | |
Inkomensregelingen | Lasten | 40.417 | 44.386 | 44.106 | -280 | V | |
Baten | -31.775 | -35.456 | -36.221 | -765 | V | ||
Saldo | 8.642 | 8.929 | 7.885 | -1.045 | V | InkomensregelingenVoor de inkomensregelingen hebben we een € 0,3 miljoen aan lagere kosten en een € 0,7 miljoen aan hogere opbrengsten. Per saldo een voordeel van € 1 miljoen. Deze afwijkingen komen door: - bijstandsgelden (BUIG): - bijzondere bijstand: Bijstandsgelden (BUIG) We hebben een voordeel van € 0,8 miljoen. Dit is 2% van het totale BUIG budget (van € 35,1 miljoen). Het voordeel bestaat uit: -Lagere kosten bijstandsuitkeringen: € 0,3 miljoen. Ondanks een stijging van het bijstandsbestand van 5,7% en kosten voor ophoging van de voorziening debiteuren, houden we BUIG budget over. Vanaf 2022 bestaat er een nieuw verdeelmodel van het BUIG budget. Naast het macrobudget wat objectief verdeeld wordt, ontvangen we een deel van het macrobudget voor loonkostensubsidie (LKS). Het LKS budget wordt verdeeld op basis van realisatie. Dat is op dit moment gunstig voor Oss aangezien we hier veel op inzetten. -Hogere storting in de voorziening dubieuze debiteuren sociale zaken conform het nieuwe debiteurenbeleid (in 2023 vastgesteld): € 422.000; -Hogere inkomsten: € 482.000. We hebben hogere inkomsten doordat we meer uitkeringen hebben verstrekt op basis van leningen. Dit is een gevolg van de verhoogde taakstelling voor vergunninghouders. Bijzondere bijstand We hebben voor bijzondere bijstand een voordeel van € 270.000 door hogere opbrengsten. De afwijking op de kosten zijn per saldo nihil. Maar we zien aan de ene kant € 147.000 aan hogere kosten voor beschermingsbewind, inrichting/huisraad en aanvullende bijstand onder 21 jaar. Aan de andere kant hebben we € 140.000 aan lagere kosten voor de alleenverdienersproblematiek. Hiervoor hebben we in de septembercirculaire budget ontvangen. Omdat de uitvoering van de alleenverdienersproblematiek doorloopt in 2025 stellen we voor om het resterende budget over te hevelen naar 2025. De opbrengsten zijn € 263.000 hoger doordat we meer uitkeringen hebben verstrekt op basis van leningen voor kosten inrichting/huisraad. Dit is een gevolg van de taakstelling voor vergunninghouders. We verwachten een deel van deze leningen uiteindelijk niet ontvangen als gevolg van het nieuwe debiteurenbeleid 2024. Hierdoor bieden we inwoners perspectief door de lening na een periode kwijt te schelden. De voorziening debiteuren is hierop aangepast. | |
Arbeidsparticipatie | Lasten | 5.531 | 9.071 | 7.720 | -1.351 | V | |
Baten | 0 | -3.791 | -3.168 | 624 | N | ||
Saldo | 5.531 | 5.279 | 4.552 | -727 | V | ArbeidsparticipatieWe hebben € 1,4 miljoen aan lagere kosten en € 0,6 miljoen aan lagere opbrengsten. Per saldo hebben we een voordeel van € 0,7 miljoen. Dit komt met name door de activiteiten voor inburgering en lagere kosten voor het participatiebudget. -Lagere kosten en opbrengsten inburgering (€ 1,2 miljoen). We hebben lagere kosten voor verschillende specifieke uitkeringen. Als eerste gaat dit om inburgeringsvoorzieningen (€ 1.177.000). We hebben daarom ook lagere opbrengsten. Voor de specifieke uitkering voor inburgeringsvoorzieningen geldt een reserveringsregeling. Dat houdt in dat we de niet-bestede rijksmiddelen mogen meenemen naar het volgende kalenderjaar. Daarnaast hebben we lagere kosten voor onderwijsroute (€ 41.000). De middelen die we niet hebben uitgegeven moeten we terug te betalen aan het Rijk. Als laatste hebben we lagere kosten voor leefgelden voor Oekraïense vluchtelingen (€ 32.000). We hebben daarom minder onttrokken uit de reserve Vluchtelingen dan begroot. -Voordeel participatiebudget (€ 0,7 miljoen). Dit komt door lagere kosten van € 106.000 en hogere opbrengsten van € 576.000. In de afgelopen programmabegroting hadden we € 140.000 van de € 270.000 ontvangen incidentele middelen voor nieuw begeleiding (beschut werken) vanuit de meicirculaire vrij laten vallen. De verwachting was dat we het resterende budget van € 130.000 in 2024 zouden uitgeven. Van dit budget hebben we € 106.000 overgehouden, doordat we minder trajecten hebben ingekocht dan verwacht. De hogere opbrengsten zijn te verklaren doordat we in oktober 2024 vanuit het Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant € 576.000 hebben teruggekregen vanuit de egalisatiereserve Wsw (Wet sociale werkvoorziening). De egalisatiereserve Wsw is gevormd voor het verrekenen van de financiële gevolgen voor over- en onderrealisatie Wsw in onze regio waarbij geldt dat het saldo van de egalisatiereserve niet hoger mag zijn dan 2,5% van het totale regionaal fictieve Wsw budget. De stand van de egalisatiereserve was hoger dan 2,5% met als gevolg dat we ons aandeel van het overschot terugontvangen hebben. | |
Schuldhulpverlening | Lasten | 1.931 | 1.931 | 1.900 | -31 | V | |
Baten | -10 | -10 | -27 | -17 | V | ||
Saldo | 1.921 | 1.921 | 1.873 | -48 | V | ||
Totaal programma | Lasten | 80.085 | 90.321 | 88.093 | -2.228 | V | |
Baten | -37.726 | -44.204 | -44.729 | -525 | V | ||
Saldo | 42.358 | 46.117 | 43.363 | -2.753 | V | ||
Stortingen reserves | 0 | 165 | 165 | 0 | - | ||
Ontrekkingen reserves | -1.126 | -2.074 | -1.332 | 743 | N | Ontrekkingen reservesWe hebben € 0,7 minder onttrokken aan reserves. Dit heeft de volgende oorzaken: -We hebben € 524.000 minder onttrokken aan de reserve IVB voor verschillende voorbereidingsbudgetten voor onderwijsgebouwen. Het gaat onder andere om scholen in de Schadewijk, Amsteleind, Poldehrof/Lockaert/Ussenstelt, instandhoudingsonderhoude voor de Regenboog en aanpassing van lokalen Hertoging Johanna. -We hebben € 183.000 minder onttrokken aan de reserve Bestaanszekerheid door lagere kosten voor beleidskader Meedoen mogelijk maken, aanpak geldzorgen 2024-2027 én de extra inzet raadsliedenwerk. -We hebben € 32.000 minder onttrokken aan de reserve Vluchtelingen voor leefgelden voor Oekraïense vluchtelingen. | |
Totaal mutaties Reserves | -1.126 | -1.909 | -1.166 | 743 | N | ||
Resultaat | 41.232 | 44.208 | 42.197 | -2.011 | V |
Omschrijving | Begroting 2024 primitief | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil | Voordeel / Nadeel | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwijshuisvesting | Lasten | 5.787 | 6.093 | 5.854 | -239 | V | |
Baten | -2.354 | -236 | -423 | -187 | V | ||
Saldo | 3.433 | 5.857 | 5.431 | -426 | V | ||
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | Lasten | 6.652 | 7.810 | 7.811 | 2 | N | |
Baten | -3.587 | -4.667 | -4.847 | -180 | V | ||
Saldo | 3.065 | 3.142 | 2.964 | -178 | V | ||
Begeleide participatie | Lasten | 17.253 | 18.568 | 18.551 | -17 | V | |
Baten | 0 | -43 | -43 | 0 | - | ||
Saldo | 17.253 | 18.524 | 18.507 | -17 | V | ||
Minimabeleid | Lasten | 2.513 | 2.463 | 2.152 | -311 | V | |
Baten | 0 | 0 | -1 | -1 | V | ||
Saldo | 2.513 | 2.463 | 2.151 | -312 | V | ||
Inkomensregelingen | Lasten | 40.417 | 44.386 | 44.106 | -280 | V | |
Baten | -31.775 | -35.456 | -36.221 | -765 | V | ||
Saldo | 8.642 | 8.929 | 7.885 | -1.045 | V | ||
Arbeidsparticipatie | Lasten | 5.531 | 9.071 | 7.720 | -1.351 | V | |
Baten | 0 | -3.791 | -3.168 | 624 | N | ||
Saldo | 5.531 | 5.279 | 4.552 | -727 | V | ||
Schuldhulpverlening | Lasten | 1.931 | 1.931 | 1.900 | -31 | V | |
Baten | -10 | -10 | -27 | -17 | V | ||
Saldo | 1.921 | 1.921 | 1.873 | -48 | V | ||
Totaal programma | Lasten | 80.085 | 90.321 | 88.093 | -2.228 | V | |
Baten | -37.726 | -44.204 | -44.729 | -525 | V | ||
Saldo | 42.358 | 46.117 | 43.363 | -2.753 | V | ||
Stortingen reserves | 0 | 165 | 165 | 0 | - | ||
Ontrekkingen reserves | -1.126 | -2.074 | -1.332 | 743 | N | ||
Totaal mutaties Reserves | -1.126 | -1.909 | -1.166 | 743 | N | ||
Resultaat | 41.232 | 44.208 | 42.197 | -2.011 | V |